Słodkie uzależnienie

Słodzisz?

Może cukrem? Nie.

A może stewią, ksylitolem, erytrytolem albo miodem? Też nie.

Ale dlaczego? Odpowiedź znajdziesz właśnie w tym wpisie.

Na początek zacznijmy od tego, czym jest cukier? Co mam na myśli mówiąc cukier?
sugar-cube-282534_960_720Chodzi mi o cukier, który stoi u Ciebie w kuchni w cukierniczce. To inaczej sacharoza, czyli disacharyd składający się z glukozy i fruktozy. Sacharoza nazywana jest także cukrem buraczanym lub trzcinowym. Jak wskazują te nazwy jej źródłem są buraki cukrowe lub trzcina cukrowa. Dodatkowo mówiąc o cukrze, mam tutaj na myśli wszystkie inne formy cukru lub słodziki dodawane do napojów oraz żywności, jak np., aspartam, sacharyna czy sukraloza.

Za co lubimy cukier?
candy-1083712_960_720Oczywiście za jego słodycz. Za słodką herbatę, napoje, ciastka, lody czy inne różne wypieki i przekąski. I właśnie z tego względu tak ciężko się od niego odzwyczaić. Jednak może, gdy podam kilka przykładów, jak negatywnie oddziałuje na Twój organizmie cukier, będzie Ci łatwiej rzucić ten nałóg.

Dlaczego jestem na NIE dla białego cukru i wszelkich sztucznych słodzików w żywności?
1. Cukier postarza! Tak, właśnie tak. Z powodu dużej ilości cukru w diecie skóra staje się bardziej podatna na fotostarzenie się. Cukier przyspiesza rozkład kluczowych białek skóry, czyli kolagenu i elastyny. Znajome Ci są takie zjawiska jak zmarszczki mimiczne czy odbicie poduszki na twarzy, gdy wstajesz rano, które następnie przez długi czas schodzi? Tak, to są właśnie objawy nadmiernej ilości cukru w diecie.
2. Upośledza gospodarkę hormonalną. Duże spożycie produktów bogatych w cukier, a ubogich w składniki pokarmowe powoduje częste i wysokie podnoszenia poziomu glukozy we krwi, co sprawia, że uzależniasz się od niego. Nadmiar cukru jest przekształcany w trójglicerydy, które wraz ze stale zwiększonym poziomem glukozy we krwi przyczyniają się do powstania leptynooporności. Dodatkowo tłuszcz odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej i nie stanowi źródła energii. A od leptynooporności już prosta droga prowadzi do insulinooporności i hiperglikemii.
3. Skoki cukru we krwi powodują rozdrażnienie, senność, apatię, nadpobudliwość, depresję, a także agresję u dzieci.
4. Cukier nie ma żadnej wartości odżywczej. Nie znajdziesz w nim praktycznie żadnych witamin czy minerałów. To po prostu „puste kalorie”. Dostarcza tylko energii, ale żadnych wartości odżywczych. Cukier trzcinowy czy brązowy nie jest lepszy od zwykłego buraczanego. Może zawierać jakieś składniki mineralne, ale to są tak nikłe ilości, które nie tłumaczą jedzenia cukru w takiej postaci. Poza tym, od kiedy się je cukier, żeby zapewnić sobie jakieś składniki mineralne?
5. Sprzyja powstawaniu dysbiozy jelitowej poprzez zaburzenie równowagi między „złymi” a „dobrymi” bakteriami. To właśnie cukier jest pożywką dla „złych” bakterii i powoduje ich rozrost. Dodatkowo może redukować liczbę „dobrych” bakterii. Natomiast dysbioza jelitowa może prowadzić do powstania wzdęć, zaparć, gazów, skurczów, nudności, a także do ogólnego zmęczenia, bólów głowy, całego ciała i uszkodzenia stawów.
6. Powoduje przejadanie się, ponieważ działa na receptory słodkiego smaku, a przez to zwiększa apetyt. Dodatkowo, gdy masz zwiększoną odporność na leptynę, zaczynasz jeść coraz więcej słodkich rzeczy, ponieważ słodki smak jest tłumiony.
7. Przyczyniają się do otyłości, ponieważ powodują zwiększone spożycie słodkich napojów i pokarmów, a następnie nasilają odkładanie tkanki tłuszczowej. Działają również na komórki tłuszczowe (adipocyty). Powodują ich namnażanie, a więc zwiększa się ich ilość w organizmie. A wraz z otyłością pojawiają się takie problemy jak np. nadciśnienie, wzrost poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi, stłuszczenie narządów wewnętrznych, np. wątroby.
8. Jest pożywką dla bakterii, wirusów i grzybów, ale także dla nowotworów!
9. Cukier to nałóg. Ludzie uzależniają się od słodkiego smaku, tak samo jak od alkoholu, palenia papierosów czy narkotyków.

Tak więc widzisz, że cukier nie wpływa korzystnie na Twoje zdrowie. Jeszcze gorsze od cukru są sztuczne słodziki dodawane praktycznie do wszystkich produktów spożywczych jak aspartam, sukraloza, acesulfan, kwas cyklaminowy czy sacharyna. Sztuczne substancje słodzące mają działanie rakotwórcze, mimo że wielu producentów zapewnia, że są korzystne dla zdrowia. Niektóre z nich są nawet do ok. 700 razy słodsze od cukry i dostarczają prawdziwą słodyczową bombę. Z tego względu ludziom coraz trudniej jest docenić naturalny smak żywności, uzależniają się od tak wysokiego poziomu słodkości i chcą jeszcze więcej przesłodzonych produktów.
smoothie-952513_960_720Przykład z życia. Gdy ja robię koktajl z mleka kokosowego, banana i truskawek, dla mnie jest on odpowiednio słodki i to mi w zupełności wystarcza. Natomiast moja znajoma musi jeszcze posłodzić dodatkowo ten koktajl cukrem, bo twierdzi, że nie jest słodki? Widzicie już jak to działa? Osoby, które jedzą dużo żywności z dodatkiem słodzików lub dosładzają dodatkowo potrawy, nie czują naturalnego smaku produktów, a nawet owoców, które same w sobie są słodkie, ponieważ zawierają przede wszystkim fruktozę, ale także glukozę.

Jednak pewnie zastanawiasz się, dlaczego jestem na nie także dla innych słodzików typu stewia, ksylitol, ertrytol, miód, syrop z agawy itp. Powszechnie przecież uważa się je „zdrowe” i polecane zamienniki cukru. Owszem, na pewno są lepsze niż cukier. Ksylitol ma działanie grzybobójcze, bakteriobójcze, wspomaga leczenie próchnicy i minimalnie wpływa na podniesienie poziomu insuliny. Ale też może działać przeczyszczająco, powodować biegunki i wzdęcia, ponieważ należy do produktów foodmaps. Erytrytol nie należy już do foodmaps, ma minimalny wpływ na poziom insuliny, nie działa przeczyszczająco i można spożywać go przy problemach z jelitami. Jednak stewia ma wysoki indeks glikemiczny i powoduje duży wyrzut insuliny. Tak samo jak miód, nie nadaje się dla osób z insulinoopornością. Jak widzisz, te „cukry” mimo wad mają i swoje zalety. Czasami, choć bardzo rzadko również i ja ich używam. Ale nie polecam ich nadmiernego stosowania, ale jak najrzadziej i najmniej. Dlaczego? Z tego względu, że jak już wspominałam wyżej, uzależniasz się od słodkiego smaku, a wtedy łatwo o spożycie słodkich produktów w nadmiernej ilości. Im więcej jesz cukru, tym bardziej przyzwyczajasz się do słodkiego smaku i tym większe zapotrzebowanie na niego odczuwasz. A inne „słodziki” zapewniają taki sam smak jak cukier. A przecież nie chodzi o zastąpienie 2 łyżeczek cukru do herbaty 2 łyżeczkami ksylitolu, ale o ograniczenie cukru. Jeśli zrobisz ciasto i zamiast cukru dodasz stewię to zjesz mniej tego ciasta? Nie ponieważ słodki smak spowoduje, że po zjedzeniu jednego kawałka będziesz miał ochotę na więcej. Ponadto chcę zaznaczyć, że stan zwany hipoglikemię reaktywną, czyli obniżenie stężenia glukozy we krwi poniżej normy, to reakcja nie tylko na podanie cukru, ale także na to, co sobie pomyślimy. Jeśli spożyjesz ksylitol, to również może wystąpić taka reakcja. Ksylitol to rodzaj słodzika, który nie podnosi poziomu cukru we krwi, bo tak jest zbudowany, ale organizm zaczyna produkować insulinę i obniżać poziom cukru poniżej normy, bo się nie zorientował, że ten rodzaj „cukru” nie podniósł poziomu cukru. Organizm jednak „wyczuł głową”, że spożywasz coś słodkiego. Tak więc widać, że chodzi tu głównie o słodki smak.

Teraz już wiesz, dlaczego nie robię rozróżnienia na biały cukier czy np. ksylitol? Oczywiście, że forma czy źródło cukru jest ważne.

Ale cukier = cukier = cukier.

Oczywiście biały cukier będzie inaczej metabolizowany niż ksylitol, a także inne jest źródło ich pochodzenia. Ksylitol, stewia czy erytrytol są polecane i uznawane, jako „zdrowe” zamienniki cukru. Ale jednak i cukier i ksylitol mają wspólną cechę, czyli słodki smak. A to właśnie słodki smak powoduje, że ludzie stają się uzależnieni od słodkiego, ciągle chcą więcej i w konsekwencji się przejadają. A to nie jest zdrowe, jeśli nawet słodzone „zdrowym” cukrem.

sugar-1068288_960_720Tak więc Kochani zastanówcie się, ile cukru jest w Waszej diecie. Może czas zamiast 2 łyżeczek cukru, herbatę posłódź 1 łyżeczką, a potem przestań słodzić? A zamiast porcji czekoladowych ciasteczek zjedz miseczkę truskawek? I poczuj ich cudowną, prawdziwą słodycz! A ksylitolu czy erytrytolu używaj jedynie, gdy pieczesz ciasto na święta lub swoje urodziny.

Uwolnij się słodkiego uzależnienia. Sam kieruj swoim życiem i wyborami. Nie pozwól, żeby robił to za Ciebie pociąg do cukru i cukrowy nałóg!

 

Bibliografia:
1. Szkolenie przeprowadzone przez Akademię Dietetyki
2. Wykłady Ajwen
3. Szkolenie Medfood
4. Hartwig M., Hartwig D.: „Zdrowie zaczyna się od jedzenia”
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *