Jak rozpoznać i wybrać dobrego trenera personalnego?

Zapewne zauważyliście, że ostatnio wszędzie jest wysyp trenerów personalnych. Powstaje coraz więcej stron trenerów na facebook’u, a także spotkałam się z opiniami, że na siłowniach czasami jest więcej trenerów niż osób ćwiczących. Równocześnie mamy praktycznie lato, wiele osób ma więcej czasu i chce zrobić coś ze sobą i swoją sylwetką Postanawia się udać do trener personalnego. Ale jak wybrać trenera, w którego ręce oddasz swoją sylwetkę i zdrowie? Jak pośród tylu osób, które nazywają się trenerami personalnymi rozpoznać i wybrać tego dobrego, który pomoże Ci w rozwiązaniu Twoich problemów? Na co zwrócić uwagę? Jest to  bardzo trudne, a podejmując decyzję o współpracy z trenerem zawsze ponosisz jakieś ryzyko. A więc co zrobić, żeby było ono jak najmniejsze?

O tym właśnie dzisiejszy wpis.

Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze trenera personalnego?

1. Wykształcenie. To kwestia dosyć kontrowersyjna. Wiele osób jest zdania, że trener musi mieć porządne wykształcenie z dziedziny wykonywanej pracy, np. AWF. Natomiast inni uważają, że „papierek” to nie wszystko. Są trenerzy, którzy skończyli kierunkowa szkołę, jakoś udało im się zdać egzaminy, ale nie są za bardzo zainteresowani tym tematem i nie przykładają się do tego, co robią. Nie czują tego. Są też ludzie, dla których trening był na początku pasją, a z czasem zrozumieli, że to jest to, co chcą robić w życiu i dokształcali się w tym kierunku kończąc przeróżne kursy. Oczywiście mówię tu o formalnych, porządnych kursach, które dają odpowiednie przygotowanie do wykołowywania pracy trenera. Absolutnie nie oddałabym się w ręce nikogo, kto specjalizację instruktorską wpisał sobie po jednoweekendowym kursie, kilkugodzinnym szkoleniu lub nie daj Boże szkoleniu internetowym! Najlepszą opcją jest trener, który skończył dobrą szkołę, dodatkowe kursy, nadal się w tym kierunku rozwija oraz przede wszystkim lubi i czuje to, co robi. W tej kwestii ważne są również opinie innych osób. Czy dany trener jest skuteczny, czy bierze pod uwagę nie tylko wygląd, ale i zdrowie? Cenne są także dodatkowe kierunki, która dana osoba posiada np. kierunki medyczne, dietetyka, fizjoterapia itp. oraz przede wszystkim jej doświadczenie w prowadzeniu ludzi. Jeśli ktoś posiada samą wiedzę, dysponuje tylko teorią, to uważam, że nie jest to człowiek na dobrym miejscu. Teoria musi mieć przełożenie na praktykę.
2. Udział w zawodach, osiągnięcia sportowe. Tak, osiągnięcia sportowe, zdobyte tytuły i wysokie miejsca w zawodach kulturystycznych świadczą, że dana osoba zna się na rzeczy i może być dobrym trenerem. Jednak uważam, że należy kierować się osiągnięciami danej osoby nie tylko jako zawodnika, ale i przede wszystkim jako trenera. Jeśli dana osoba posiada osiągnięcia jako trener, efekty widać na jego podopiecznych, a także po sukcesach, które odnoszą, to znak, że jest dobrym trenerem.
3. Wygląd. Uważam, że wygląd trenera jest dosyć ważny. Nie mówię, że u tej osoby musi być widoczny super sześciopak czy musi być mega wysportowana. Jednak powinna to być wyćwiczona osoba z atletyczną budową ciała. Natomiast, jeśli na stanowisku trenera widać osobę dosyć otyłą, to trudniej jest jej zaufać i powierzyć w jej ręce kwestie dotyczące swojej sylwetki czy formy. Po części to prawda, że trener powinien swoim wyglądem reprezentować zawód, który wykonuje.
4. Język, sposób wysławiania się. Trener powinien operować fachowym językiem np. umieć prawidłowo nazwać poszczególne ćwiczenia, fazy wykonywania ćwiczeń, mięśnie, przyczepy, metody treningowe itd., itp… Jest tego mnóstwo. Musi umieć to nazwać profesjonalnie, ale też wytłumaczyć i pokazać klientowi tak, żeby on zrozumiał, o co we wszystkim chodzi i sam umiał posługiwać się podobnym słownictwem.
5. Trener na treningu powinien być Twoim trenerem, a nie przyjacielem. Trener nie powinien być podczas treningu Twoim przyjacielem. Jeśli jakieś ćwiczenie Ci się nie podoba, nie umiesz go wykonać, to trener w odpowiedzi na Twoje narzekania nie powinien zmieniać planu, ale nauczyć Cię robić to poprawnie. Powinien Cię uczyć i pomagać Ci. Jeśli powiesz, że nie chce Ci się robić danego ćwiczenia, to on nie może poklepać Cię po ramieniu, powiedzieć w porządku i idziemy dalej. Nie może Ci odpuszczać, ma Cię mobilizować. Powinien być stanowczy, ale jednocześnie dobrze by było, abyście nadawali na tych samych falach, bo w przeciwnym wypadku każda wizyta na siłowni będzie dla Ciebie koszmarem. Musicie umieć nawiązać pewną nić porozumienia. Na trening musisz chodzić z przyjemnością i poczuciem, że to ma sens, a nie z przymusem, że znów ćwiczysz z tym trenerem i się z nim w ogóle nie dogadujesz.
6. Na pierwszym wspólnym spotkaniu, trener powinien przeprowadzić z Tobą szczegółowy wywiad zadając pytania dotyczące:
– stanu Twojego zdrowia: czy miałeś jakieś operacje, kontuzje, czy masz jakieś zalecenia od lekarza, czy czegoś nie możesz robić, czy masz jakieś dolegliwości, choroby. Uważam, że to są ogromnie ważne kwestie nie tylko przy układaniu jadłospisu, ale planu treningowego na siłownię także.
– doświadczeń z różnymi rodzajami aktywności fizycznej, czy jakieś spory wcześniej były lub obecnie są trenowane. Inne powinno być podejście do osób początkujących, a inne do osób zaawansowanych lub trenujących jeszcze inne sporty np. siatkówkę, piłkę nożną itp.
– powinien dokonać pomiarów Twojego ciała, a chodzi tu głównie o obwody ciała, wagę i określenie poziomu tkanki tłuszczowej. Pomiary te będą stanowiły punkt odniesienia na dalszych etapach współpracy. Trener powinien również przeprowadzić podstawowe testy sprawnościowe na pierwszym treningu, które także pozwolą wykluczyć wszelkie niebezpieczeństwa związane z ewentualnymi dolegliwościami czy schorzeniami klienta. W przypadku dłuższej współpracy pomiary oraz testy sprawdzające postępy, powinny być przeprowadzane z ustaloną przez trenera częstotliwością. Dla Ciebie będą one stanowiły dowód robionych postępów lub ich braku.
– Twojego celu treningowego. Trening ułożony przez trenera powinien być dopasowany do celu, który chcesz osiągnąć dzięki ćwiczeniom. Trener powinien przeprowadzić inny trening, jeśli Twoim celem jest poprawa wytrzymałości, inny kiedy chcesz zwiększyć siłę, a jeszcze inny, kiedy chcesz poprawić kondycję. Dodatkowo uważam, że trener powinien też być realistą umieć wyrazić swoje zdanie. Jeśli przychodzi do niego kobieta z wyraźną niedowagą, bardzo szczupła i jej celem jest dalsza redukcja tkanki tłuszczowej, a nie startuje w żadnych zawodach, to uważam, że taki trener nie powinien mimo wszystko prowadzić treningu w tym celu. Powinien wziąć pod uwagę zdrowie takiej osoby, wyjaśnić jej to i zaproponować inny rodzaj treningu, np. na zwiększenie masy mięśniowej albo po prostu powiedzieć, że nie podejmuje się dalszej redukcji i nie brać odpowiedzialności za zdrowie takiej osoby. Uważam, że zdrowie i dobro klienta powinno być ponad zyskanie nowego klienta i pieniądze.
7. Indywidualnie dopasowany trening. Trening musi być indywidualnie dopasowany do Ciebie, do Twoich predyspozycji, możliwości i celu, który chcesz osiągnąć. Jeśli widzisz, że trener, z którym współpracujesz wszystkim daje te same plany treningowe, to nie jest to dobry trener. Warto też pytać trenera, dlaczego robicie takie ćwiczenia a nie inne, dlaczego w ten sposób a nie inny. Jeśli jest profesjonalistą, powinien umieć na te wszystkie pytania odpowiedzieć i wytłumaczyć swoje założenia. Dodatkowo trener powinien poświęcić Ci odpowiednią ilości czasu, zadbać o Twoje samopoczucie, dopasować stopień trudności treningu do Twoich możliwości oraz wysłuchać Twoich potrzeb.
8. Zwróć uwagę czy trener robi z Tobą rozgrzewkę przed treningiem. Często ludzie przychodzą na siłownię rano, kiedy są niewyspani, mają nierozgrzane i nierozciągnięte mięśnie albo po pracy, najczęściej 8h siedzenia za biurkiem i sytuacja wtedy jest podobna. Uważam, że nie powinno się zaczynać treningu bez rozgrzewki, kiedy ciało nie jest do tego odpowiednio przygotowane.
9. Podczas treningu, trener powinien Ci zaprezentować każde ćwiczenie i wytłumaczyć, jak poprawnie je wykonywać. Trener musi sam umieć wykonać ćwiczenie, które Ci każe zrobić. Następnie Ty musisz te ćwiczenie wykonać, a gdy Ci nie wychodzi i nie potrafisz, trener powinien tak długo pokazywać te ćwiczenie i tłumaczyć, aż wszystko będzie jasne. Trener nie może powiedzieć Ci idź zrób to i tamto, a sam w tym czasie załatwiać milion innych spraw i pisać smsy na telefonie czy rozmawiać z innymi osobami. On ten czas powinien w pełni przeznaczyć Tobie i na bieżąco czuwać, jak wykonujesz ćwiczenia.
10. Trener powinien zwrócić uwagę na Twoją dietę. Trener powinien poinformować, jak ważne jest zdrowe odżywianie. Trening to jedno, ale odpowiednie żywienie jest również ogromnie ważne. Jednak jeśli trener nie ma do tego uprawnień, nie powinien brać się za rozpisywanie diety.  Oczywiście trener personalny nie musi być dietetykiem i super znać się na diecie. Ciężko jest połączyć te dwie kwestie, żeby być jednocześnie najlepszym trenerem i najlepszym dietetykiem, w tym klinicznym. Kto tak uważa, jest w błędzie. Jednak obecnie większość trenerów ma pojęcie na temat prawidłowego odżywiania osób trenujących, ponieważ sami trenują i w większości mają wiedzę na ten temat. Mówię tu przede wszystkim w kwestiach dotyczących osób zdrowych, bez żadnych chorób. Są trenerzy, którzy od razu mówią, że zajmują się tylko treningiem, a w kwestii diety odsyłają do dietetyka i są trenerzy, którzy w ofercie mają kompleksową usługę.
11. Efekty. Po systematycznych treningach z trenerem muszą być efekty. Wiadomo nie od razu, ale stopniowo z treningu na trening powinny się pojawiać. Czy to w postaci lepszej techniki wykonywania ćwiczeń, większej siły, lepszej mobilności, kondycji, wytrzymałości, koordynacji, zmian w sylwetce, zgubionych kilogramów, centymetrów czy zwiększonej masie mięśniowej.
12. Uważaj też na trenerów, którzy na pierwszym spotkaniu od razu polecają Ci masę suplementów, twierdząc, że bez nich absolutnie sobie nie poradzisz i nie osiągniesz zamierzonych efektów. Takim trenerom zależy przede wszystkim na tym, żeby sprzedać ich jak najwięcej, żeby mieć większy zysk, a nie na tym, żeby przeprowadzić dobry trening z Tobą.

Uważam, że profesjonalny trener personalny zawsze będzie przede wszystkim zainteresowany Twoim sukcesem i osiągniętymi efektami. Taki trener ma świadomość tego, że to nie papier, wiek czy wykształcenie są jego najlepszą wizytówką, ale zadowoleni klienci, którzy osiągnęli swoje cele z trwałym skutkiem i przede wszystkim w sposób bezpieczny.

A Ty czym się kierujesz przy wyborze trenera? Coś jeszcze dopisałbyś do tych punktów? Masz jakieś swoje osobiste doświadczenia?

P.S. Jeśli jesteś zainteresowany treningiem personalnym również zapraszam do siebie. Jestem  certyfikowanym trenerem personalnym i instruktorem siłowni. Rozpisuję indywidualnie dobrane do osoby i jej celu plany treningowe, udzielam konsultacji, porad treningowych oraz przeprowadzam indywidualne treningi personalne na siłowni.

Wydrukuj

Jeden komentarz do “Jak rozpoznać i wybrać dobrego trenera personalnego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *