Jak naprawić jelita?

Już zapoznaliśmy się z diagnostyką i przyczynami nieszczelnych jelit, to teraz czas na zajęcie się tematem naprawy jelit! Jak to zrobić? Czytaj dalej! 😉

Przy poważnych problemach z jelitami warto zacząć od spożywania prostych produktów i niełączenie dużej ilości pokarmów w jednym daniu. Dieta powinna być wtedy rozdzielna. Mięso należy łączyć z warzywami, tak samo produkty skrobiowe. Nie zaleca się łączenia mięsa i produktów skrobiowych. Na początku węglowodany najlepiej ograniczyć do np. dwóch posiłków. Nadmiar węglowodanów, zwłaszcza tych przetworzonych, przyczynia się do rozwoju patologicznej flory bakteryjnej. Wiele osób zaleca też przejście na protokół autoimmunologiczny, czyli spożywanie przede wszystkim mięsa i warzyw nieskrobiowych, ale ja nie jestem zwolenniczką tego podejścia.

A więc co konkretnie powinniśmy uwzględnić w swoim menu?
mieso1. Nadtrawione i kiszone produkty – mięso dojrzewające i kiszone warzywa np. kapusta, ogórki, marchew, buraki.
2. Surowe pokarmy, ale nie wszystkie, np. mięso czy podroby, które zawierają enzymy wspomagające trawienie. Jednak należy uważać z surowymi warzywami i owocami. Tu ważna jest indywidualna tolerancja. Często na początek lepiej sprawdzają się warzywa i owoce obierane, gotowane, miksowane i rozdrabniane.
3. Tłuszcze nasycone i jednonienasycone – tłuszcz jest niezbędny wykorzystania białek i wapnia, a także „naoliwia jelita” i zapobiega zaparciom.
4. Aminokwasy (głównie prolina i glicyna) działają naprawczo i detoksyfikująco na jelita. Najlepszy tu będzie domowy bulion. Dotyczy to zwłaszcza osób mających problemy z jedzeniem i trawieniem mięsa.
5. Lekkostrawne dania. Należy głównie uważać na celulozę (nie jest trawiona przez nasz organizm, dlatego niektóre warzywa lepiej jest jeść gotowane) i skrobię – skrobia oporna nie zawsze jest dobrze tolerowana.
6. Ograniczyć lub wykluczyć całkowicie gluten. Warto jednak wcześniej zrobić odpowiednie badania. A jeśli to nie pomoże to czasami nawet trzeba uważać na produkty krzyżujące się z glutenem, jak np. amarantus, gryka, komosa ryżowa, proso (kasza jaglana) czy owies.
7. Probiotyki – najlepiej indywidualnie dopasowane i nie zawsze więcej znaczy lepiej. Najpierw zaczynamy od probiotyków jednoszczepowych, a następnie przechodzimy do wieloszczepowych spożywając 1 lub 2 kapsułki dziennie.
8. Zakwaszenie żołądka – bardzo ważne jest odpowiednie trawienie pokarmów, zwłaszcza białek. Zły stan żołądka i niestrawione pokarmy potem negatywnie odbijają się na jelitach. Trawienie może poprawić woda z cytryną, ocet jabłkowy, zaparzony piołunu, miętowa herbata i wszystko, co jest gorzkie.
9. Enzymy trawienne – jeśli pojawiają się problemy z trawieniem, czujemy, że coś zalega nam w żołądku, mamy zgagę, może być to oznaką, że nasz organizm ma problemy z trawieniem. Można tu wprowadzić betainę HCL przed posiłkami białkowymi, która wspomoże trawienie.
10. Unikanie substancji drażniących – głownie alkoholu, kofeiny, napojów energetyzujących i leków.
11. Zmniejszenie ekspozycji na toksyny z zewnątrz
12. Ograniczenie stresu – od tego tak naprawdę powinno się zacząć!

W niektórych przypadkach warto też zastosować odpowiednią suplementację:
1. Glutamina – aminokwas, który regeneruje jelita, działa przeciwzapalnie, jest niezbędny dla rozrostu i naprawy ścianek jelita. Działa ochronnie na ścianki komórek i odstrasza substancje drażniące. Jest jednym z lepiej poznanych suplementów w kontekście zmniejszania przepuszczalności jelitowej. Korzystnie wpływa na śluz jelitowy.
2. Cynk – niezbędny dla prawidłowej pracy całego układu immunologicznego, usunięcia stanów zapalnych czy przywrócenia równowagi hormonalnej.
3. Kwasy tłuszczowe omega 3 – redukują stany zapalne i działają kojąco na jelita
aloes4. Aloes – zawiera aloinę, substancję, która wykazuje działanie przeczyszczające. Pobudza receptory powodując odruchowe przyspieszenie perystaltyki, zmniejszenie wchłaniania wody i elektrolitów. Przeciwwskazaniem jest okres po operacjach przewodu pokarmowego i nieswoiste choroby zapalne jelit.
5. Colostrum – wykazuje dużą skuteczność w leczeniu uszkodzeń jelita cienkiego. Nie może być stosowane przy alergiach na białka mleka krowiego.
6. Kombucha – reguluje pracę układu pokarmowego.
7. Grzybek tybetański – działa przeciwzapalnie, łagodzi choroby przewodu pokarmowego i wspomaga leczenie jelit
8. Kurkumina – działa przeciwzapalnie, antyoksydacyjnie, antybakteryjnie oraz przeciwgrzybiczo.
9. Maślan (Debutir) – wpływa na odbudowę i regenerację kosmków jelitowych
10. Korzeń lukrecji (DGL) – roślina adaptogenna pomagająca zrównoważyć poziomy kortyzolu. Wspomaga organizm w zachowaniu wyściółki śluzowej żołądka i dwunastnicy. Polecana szczególnie osobom, których nieszczelne jelito wywołane jest przez stres emocjonalny.
11. Kwercetyna – uszczelnia jelita  wpływa na zmniejszenie uwalniania zonuliny.

Bibliografia:
1. Szkolenie „Mikroflora jelitowa” prowadzone przez dr Patrycję Szachtę, które wszystkim polecam.
2. Webinarium „Jelita – candinda, nieszczelne, nadwrażliwe” Ajwen, Iwona Wierzbicka – również polecam.
3. Wentz I., M. Nowosadzka, „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *