Dieta w niedoczynności tarczycy cz. III – wątroba

W aspekcie diety w niedoczynności tarczycy i Hashimoto omówiliśmy już żołądek, więc teraz przyszedł czas na wątrobę. Dlaczego wątroba? To właśnie w niej zachodzi większość procesów przekształcania T4 w dużo bardziej aktywną T3. Gdy nasza wątroba będzie za bardzo obciążona i nie będzie sprawnie działała, to konwersja hormonów tarczycy nie będzie zachodziła prawidłowo. Jeśli przyjmujesz leki typu Letrox czy Euthyrox, a nadal nie czujesz się lepiej, to warto zainteresować się wątrobą i prawidłową konwersją hormonów. Przy zdrowej wątrobie organizm może o wiele efektywniej wykorzystywać własne zasoby hormonów lub ewentualnie lekarstwa.

Główną funkcją wątroby jest usuwanie toksyn. Z tego względu warto zainteresować się procesem oczyszczania wątroby, które przebiega w 2 etapach.

wątroba
I etap – przekształcanie toksyn przez enzymy wątrobowe w substancje pośrednie, które stają się przejściowo bardziej szkodliwe.
II etap – przekształcanie tych substancji w substancje rozpuszczalne w wodzie, żeby można było je łatwiej wydalić z organizmu za pomocą wątroby, nerek i gruczołów potowych.
I największym problemem w tym procesie jest to, że bardzo często przez otaczające nas toksyny pierwszy etap jest przyspieszony, a drugi spowolniony, ponieważ nie nadąża ze swoją pracą. W ten sposób w naszym organizmie jest obecna duża ilość tych szkodliwych substancji, które powodują stany zapalne, niszczą wątrobę i inne organy. Wśród czynników, które przyspieszają I etap wyróżnia się m.in.:
– stres
– alkohol
– papierosy
– kofeinę
– leki antydepresyjne, antybiotyki
– dioksyny
– spaliny
– opary farb
– pestycydy
– hormony sterydowe
– otyłość
– przewlekłe stany zapalne

zielone warzywaCo więc zrobić, aby wspomóc wątrobę w jej ciężkiej pracy?
1. Jak najbardziej ograniczyć kontakt ze wszelkimi toksynami i innymi czynnikami, które mają negatywny wpływ na wątrobę i jej pracę.
2. Zjadać jak największe ilości i najlepszej jakości warzywa, zwłaszcza zielone bogate w chlorofil mający działanie odtruwające. Są one dodatkowo bogate w witaminy i minerały, których wątroba potrzebuje do procesów oczyszczania.
3. Zjadać odpowiednią ilość białka – aminokwasy są potrzebne do reakcji zachodzących w II etapie oczyszczania. Glicyna – aminokwas niezbędny do produkcji żółci oraz wspierania II etapu oczyszczania
2. Tauryna i cysteina – zawierają aminokwasy siarkowe potrzebne do wytwarzania żółci i procesów zachodzących w II etapie oczyszczania. Glicyna jest aminokwasem niezbędnym do produkcji żółci oraz wspierania II etapu oczyszczania. Z kolei tauryna i cysteina  zawierają aminokwasy siarkowe potrzebne do wytwarzania żółci i procesów zachodzących w II etapie oczyszczania. Tauryna dodatkowo chroni wątrobę przed stłuszczeniem i szkodliwym działaniem alkoholu, zaś cysteina jest prekursorem glutationu, chroni wątrobę przed działaniem alkoholu i zjełczałych tłuszczów. Warto tu postawić na dobrej jakości mięsa, ryby, jajka. Produkty mleczne też zawierają pewną ilość białka, ale w procesie wsparcia wątroby należy je ograniczyć.
4. Włączyć do diety tłuszcze takie jak dobrej jakości tłuste ryby, olej lniany, awokado, olej kokosowy, masło klarowane, oliwa z oliwek, orzechy i nasiona. Należy wyeliminować tłuszcze trans, fast foody, margaryny, wszelkie chrupki, frytki, chipsy itp. smażone na głębokim tłuszczu wątpliwego pochodzenia.
Soki5. Zwiększyć ilości surowych produktów w diecie, w tym przede wszystkim surowych warzyw zawierających przeciwutleniacze, które są bardzo ważne dla pracy wątroby. Surowe warzywa zawierają także enzymy, które poprawiają trawienie. Dobrze sprawdzą się tutaj soki warzywne, ponieważ dostarczają duże ilości witamin, minerałów i antyoksydantów w łatwo przyswajalnej formie.
6. Spożywać produkty zawierające duże ilości siarki, która jest potrzebna do II etapu oczyszczania. Związki siarki zawierające takie aminokwasy jak tauryna i cysteina są konieczne do produkcji żółci. Za jej pomocą wydalane są toksyny znajdujące się w naszym organizmie, a jej lepsze wydzielanie powodują pokarmy zawierające siarkę. Najlepszym źródłem siarki są warzywa krzyżowe typu brokuł, kalafior, kapusta, brukselka oraz warzywa cebulowate jak cebula, czosnek czy por oraz jajka. Jednak przy niedoczynności tarczycy warzywa krzyżowe powinno się zjadać w ograniczonych ilościach i warto je gotować ze względu na zawartość goitrogenów, które zaburzają funkcję tarczycy. Siarkę w niektórych przypadka można także suplementować za pomocą preparatu MSM, który zawiera naturalną siarkę organiczną.
7. Ograniczyć ilość węglowodanów, zwłaszcza tych przetworzonych, bogatych w cukier, o wysokim IG i ŁG np. cukier, słodkie napoje, słodycze, słone przekąski itp. Produkty bogate w węglowodany są szybko przekształcane w cukier, a jeśli zjadamy ich nadmierną ilość są przekształcane w wątrobie w tłuszcz i przyczyniają się do jej otłuszczenia, a także do otyłości. Jednak też należy uważać, żeby nie za bardzo ograniczyć węglowodanów i nie pogorszyć pracy tarczycy. Tutaj należy postawić na węglowodany złożone dobrej jakości i indywidualnie dopasować ich ilość do siebie.
8. Zredukować zbędną tkankę tłuszczową, zwłaszcza w okolicach brzucha. Wolne kwasy tłuszczowe uwalniane z komórek tłuszczowych w okolicach brzucha docierają bezpośrednio do wątroby, powodują stan zapalny oraz gromadzenie tłuszczu w jej wnętrzu, co prowadzi do jej otłuszczenia.
9. Wprowadzić produkty odtruwające wątrobę takie jak np. woda z cytryną, buraki, kolendra, kiełki, żywność fermentowana (kiszona kapusta, ogórki), jabłka czy owoce jagodowe.
10. Zrezygnować z alkoholu, papierosów, używek, niepotrzebnych leków.

herbata zielonaWarto też włączyć do swojej diety takie produkty jak:
1. Ostropest plamisty – zawiera sylimarynę, która jest silnym przeciwutleniaczem i zwiększa stężenie glutationu (najsilniejszy antyoksydant) w organizmie, działa ochronnie na wątrobę, zapobiega uszkodzeniom komórek wątroby i sprzyja ich odnowie.
2. Zielona herbata – zawiera antyoksydanty zwane katechinami, a w śród nich najsilniejszy jest EGCG. Dodatkowo usprawnia reakcje zachodzące w II etapie oczyszczania i mówi się, że zmniejsza ryzyko raka oraz chorób serca.
3. Kurkuma – zawiera kurkuminę, czyli silny przeciwutleniacz zwiększający poziom glutationu w organizmie, działa także przeciwzapalnie.
4. Mniszek lekarski – ma silne właściwości oczyszczające wątrobę, wspomaga przepływ żółci.
5. Nasiona sezamu – zawierają sezaminę, która jest przeciwutleniaczem, chroni komórki wątroby przed uszkodzeniem, w tym szkodliwym działaniem alkoholu.
6. Rzeżucha – zawiera izotiocyjanian i wzmacnia procesy zachodzące w II etapie oczyszczania. Warto dodawać ja do sałatek i soków.
7. Limonen – substancja występująca w skórce owoców cytrusowych, zwłaszcza cytryn. Jest silnym przeciwutleniaczem i hamuje szkodliwe działanie wolnych rodników. Skórki cytrusów również warto czasami dodać do sałatek czy soków

Suplementy witaminWśród polecanych suplementów wyróżnia się:
1. B-complex (witaminy z grupy B) – są niezbędne w I etapie oczyszczania, natomiast witamina B6, witamina B12, kwas foliowy biorą udział metylacji zachodzącej w wątrobie i odgrywają bardzo ważną rolę w jej oczyszczaniu ze związków chemicznych rozpuszczalnych w tłuszczach i metali ciężkich.
2. NAC – przekształca się w glutation, wspomaga odtruwanie i zmniejsza ilość przeciwciał przeciwtarczycowych, potrzebna w II etapie oczyszczania.
3. Kurkumina – oprócz kurkumy w przyprawie można zastosować suplement kurkuminy w połączeniu z piperyną. Wtedy zazwyczaj następuje powolne jej uwalnianie i pozostaje w organizmie przez dłuższy czas.
4. Kwercytyna – zmniejsza zatrucie Bisfenolem A.
5. Magnez – wspomaga odtruwanie wątroby.
6. MSM – siarka wpiera detoksykację.
7. Wyciągi z ostropestu – sprawdzają się u osób z problemami jelitowymi, ponieważ ostropest w postaci zmielonej dodawanej do potraw może je jeszcze bardziej podrażnić oraz pogorszyć wchłanianie innych substancji, witamin i minerałów.
8. Witamina C – antyoksydant.

Warto również zwrócić uwagę, że dobrze działająca wątroba jest też potrzebna do rozkładania estrogenu. Gdy estrogen spełni swoją rolę to trafia do wątroby. Przedostaje się do żółci, a wraz z nią do jelit. Tam część jest wydalana z kałem, a część z powrotem zostaje wchłonięta do krwi. Gdy wątroba nie funkcjonuje prawidłowo, mamy zaparcia, to większość estrogenu ponownie się wchłonie i podniesie się jego poziom we krwi. A wysoki poziom estrogenu, który nie jest równoważony za pomocą progesteronu, powoduje zmniejszenie się ilości FT4 we krwi, ponieważ zwiększa stężenie białka, które wiąże T4 i sprawia, że staje się nie aktywne. W wyniku tego czynności tarczycy zostają zahamowane.

Więcej o wątrobie pisałam jeszcze tutaj i tutaj.

A na kolejny wpis o niedoczynności tarczycy zapraszam tutaj – dieta w niedoczynności tarczycy cz. IV.

Bibliografia:
1. Cabot S., Jasinska M., „Leczenie Chorób Tarczycy. Holistyczne Metody Poprawy Pracy Tarczycy”
2. Konturek S., „Fizjologia człowieka, t. V”
3. Myers A., „Możesz wyleczyć choroby autoimmunologiczne. Samodzielna profilaktyka i leczenie”
4. Pitchford P., „Odżywianie dla zdrowia”
5. Wetherell E, „Tarczyca jak rozpoznać objawy choroby”
6. Wentz I., M. Nowosadzka, „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”
7. Wentz I., „Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie.”
8. Wahls T., Adamson E., „Fenomenalna kuracja dr Wahls”
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *