Dieta w niedoczynności tarczycy cz. IV – jelita

Idąc wzdłuż przewodu pokarmowego w aspekcie diety w niedoczynności tarczycy i Hashimoto czas zająć się jelitami. Zdrowe jelita pozwalają na przyswajanie składników odżywczych oraz blokują przyswajanie toksyn czy patogenów. Ale zacznijmy od początku 😉

Nieszczelne jelitaJa już pisałam tutaj zdrowe jelita oraz prawidłowa flora bakteryjna odpowiadają za odporność na intruzów z zewnątrz oraz pomagają w produkcji aktywnych hormonów T3 przez bakterie jelitowe za pomocą syntezy sulfataz, czyli enzymów. Gdy w przewodzie pokarmowym pojawi się zbyt dużo patogennych mikroorganizmów układ odpornościowy zostanie osłabiony, pojawiają się stany zapalne, a dobre bakterie nie wyprodukują wystarczającej ilości sulfataz, więc zmniejszona zostanie ilość aktywnego T3. Układ żołądkowo-jelitowy współdziała aktywnie z hormonami tarczycy T4 i T3. Według badań jelita odgrywają ważną rolę jako zbiornik dla hormonów tarczycy, zwłaszcza dla T3 i mogą odgrywać rolę w regulacji aktywności hormonu. Ważny jest także stan kosmków jelitowych i szczelność bariery jelitowej, ponieważ wyściółka jelita cienkiego służy temu, aby składniki odżywcze ze strawionego pożywienia mogły przedostać się do krwiobiegu i układu limfatycznego. Znajduje się tam także wiele bakterii i drożdży, które pomagają w ich trawieniu i przyswajaniu. Problem pojawia się, gdy na skutek różnych czynników bariera jelitowa się rozszczelnia, a kosmki jelitowe zostają uszkodzone. Wtedy niestrawione resztki pokarmowe, bakterie, grzyby, toksyny, metale ciężkie przedostają się do krwiobiegu. Powodują stan zapalny i aktywują układ odpornościowy, który zaczyna wytwarzać przeciwciała. Dodatkowo sprzyja to nadmiernemu rozmnażaniu się drożdżaków, a równowaga miedzy bakteriami pożyteczni, a patogennymi zostaje zachwiana. Ciągłe problemy trawienne związane m.in. ze wzdęciami, gazami czy biegunkami powinny dać Ci bodziec do działania i zrobienia odpowiedniej diagnostyki – diagnostyka nieszczelnych jelit. Nabłonek jelita jest barierą zapobiegającą powstawaniu chorób autoimmunologicznych poprzez branie udziału w odróżnianiu substancji własnych od antygenów. Warstwę tą tworzą ciasne połączenia międzykomórkowe, ale są łatwo można je zaburzyć. Kiedy ta bariera zostanie uszkodzona, szkodliwe substancje przedostają się do krwiobiegu i zostają uznane przez ustrój jako antygeny. Powoduje to stan zapalny i coraz większą przepuszczalność jelit.
Co zwiększa przepuszczalność jelit? Jakie są przyczyny? O tym pisałam tutaj, więc nie będziemy powtarzać. Zachęcam do przeczytania. 😉

JelitaTeraz zajmijmy się tym, jak wspomóc pracę jelit przy problemach z tarczycą? Co należy zrobić?
1. Przede wszystkim wykluczyć wszystkie pokarmy przetworzone, zawierających konserwanty, barwniki i różne dodatki do żywności, które drażnią jelita. W ogóle to jest podstawą podstaw zdrowego odżywiania.
2. Ograniczyć lub w przepadku celiakii/nietolerancji wyeliminować całkowicie gluten. Gluten jest białkiem występującym w pszenicy, życie, jęczmieniu, orkiszu i innych pokarmach. Nietolerancja glutenu czy celiakia jest zjawiskiem bardzo powszechnym przy niedoczynności tarczycy, a zwłaszcza przy Hashimoto, dlatego trzeba tutaj uważać, a wielu ludzi z autoimmunologicznymi chorobami tarczycy cierpi na nietolerancję lub celiakię nie zdając sobie z tego sprawy. W skutego tego nie trawią dobrze glutenu, przedostaje się on do krwiobiegu i wywołuje reakcję układu odpornościowego. U wielu osób dieta bezglutenowa przynosi pozytywne rezultaty. Warto jednak wcześniej zrobić badania. A jeśli ktoś się boi, że nie będzie miał teraz co jeść, to tu polecam dobre źródła węglowodanów bezglutenowych.
3. Ograniczyć lub wyeliminować nabiał (mleko, sery, jogurty, lody itp.). Tutaj problemy mogą być nie tylko z laktozą, jak wielu ludziom się wydaje, ale też np. z kazeiną czy białkami mlecznymi. Produkty mleczne z tego względu mogą być trudne dla wielu osób do strawienia, sprzyjać wytwarzaniu śluzu i histaminy oraz zaburzać pracę układu odpornościowego. Jeśli ktoś boi się niedoboru wapnia, warto przeczytać ten artykuł.
4. Wyeliminowanie pokarmów, po których czujemy się źle (wzdęcia, biegunki, zaparcia) i na które mamy nietolerancję pokarmową. Najczęściej jest to właśnie jak wyżej wspomniałam gluten i nabiał, ale też mogą to być jajka, orzechy i inne wbrew pozorom zdrowe pokarmy, których byśmy się nie spodziewali jak np. marchewka, jabłka itp, dlatego warto zrobić badania na nietolerancję pokarmową.
5. Ograniczyć lekarstwa, które zaburzają homeostazę naszego przewodu pokarmowego. Szczególną uwagę należy tu zwrócić na antybiotyki, tabletki antykoncepcyjne, NLPZ i leki IPP. IPP zmniejszają kwasowość przewodu pokarmowego, antybiotyki niszczą nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale również pożyteczne, zaś leki antykoncepcyjne zmieniają pH przewodu pokarmowego, co prowadzi do przerostu jednych bakterii, a deficytu innych.
6. Wyeliminować lub bardzo ograniczyć alkohol, kawę, napoje energetyzujące i inne stymulanty.
7. Zminimalizowanie ilości stresu w życiu i nauczenie radzenia sobie z nim. Nadmierny stres prowadzi do wydzielania adrenaliny i noradrenaliny, co sprzyja wzrostowi patogennych bakterii. Ważny jest też poziom kortyzolu. Jego nadmiar lub niedobór może uniemożliwić właściwe leczenie jelit. Gdy jest go za mało oznacza to, że organizm nie radzi sobie ze stanami zapalnymi. Z kolei gdy jest go za dużo niszczy barierę jelitową.
8. Ograniczyć dużą ilości przetworzonych węglowodanów. Dieta zawierająca zbyt dużą ilość węglowodanów wpływa bardzo niekorzystnie na skład flory bakteryjnej. Jednak tu trzeba umieć wypośrodkować, ponieważ węglowodany w odpowiedniej ilości też są potrzebne dla prawidłowej pracy tarczycy.
9. Spożywanie fermentowanych produktów np. kiszone ogórki, kapusta czy inne warzywa, które zawierają duże ilości dobrych bakterii
10. Pice domowego bulionu na kościach, który odżywia i regeneruje jelita

A co można zastosować z suplementów?
1. Cynk – ma właściwości uszczelniające jelita i wzmacnia barierę jelitową
2. Glutamina – poprawia funkcję przewodu pokarmowego i zmniejsza przepuszczalność jelita cienkiego. Pomaga w odbudowie nabłonka przewodu pokarmowego i wpływa na jego regenerację.
3. NAC (N-Acetylocysteina) – pomaga w leczeniu nieszczelnego jelita, odtruwaniu bakterii jelitowych i rozbijaniu biofilmów
4. Kwasy tłuszczowe omega 3 – łagodzą stany zapalne i goją jelita
5. Witamina D3 – wspomaga zdrowie jelit
6. Probiotyki – regulują korzystną florę bakteryjną, a pomagają wyeliminować patogenną zastępując ją pożytecznymi szczepami. Należy zacząć je stosować od małej dawki i jednego szczepu, a następnie stopniowo zwiększać ilość dawki i szczepów.
7. Drożdże Saccharomyces boulardii – podwyższają poziom IgA, które działają jako bariera ochronna w jelitach i pomagają je oczyścić. Nie namnażają się w jelicie, a swoje pozytywne właściwości wykazują w trakcie przechodzenia przez przewód pokarmowy.
8. Enzymy trawienne – pomagają rozkładać białka w żywności, aby zwiększyć biodostępność składników odżywczych i aminokwasów. Pomogą wykorzystać składniki pokarmowe ze spożywanych produktów, a jednocześnie zagłodzą bakterie chorobotwórcze, które odżywiają się pokarmami nie do końca strawionymi, a w czasie fermentacji produkują one gaz, który uszkadza ścianę przewodu pokarmowego.

Więcej o naprawie nieszczelnych jelit pisałam także tutaj, więc również zachęcam do przeczytania. Pamiętajcie także, że naprawa i wyrównanie flory bakteryjnej zajmuje od 6 miesięcy do nawet 2-3 lat. Przez ten czas trzeba również stosować odpowiednią, dostosowaną do siebie dietę, czasami leki i suplementy, a przede wszystkim zmienić swoje nastawienie do życia.

Bibliografia:
1. Cabot S., Jasinska M., „Leczenie Chorób Tarczycy. Holistyczne Metody Poprawy Pracy Tarczycy”
2. Konturek S., „Fizjologia człowieka, t. V”
3. Myers A., „Możesz wyleczyć choroby autoimmunologiczne. Samodzielna profilaktyka i leczenie”
4. Pitchford P., „Odżywianie dla zdrowia”
5. Wetherell E, „Tarczyca jak rozpoznać objawy choroby”
6. Wentz I., M. Nowosadzka, „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”
7. Wentz I., „Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów i odzyskać zdrowie.”
Wydrukuj

Jeden komentarz do “Dieta w niedoczynności tarczycy cz. IV – jelita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *