Suplementacja w niedoczynności tarczycy i Hashimoto

We wcześniejszych postach opisałam Wam szczegółowo, krok po kroku zasady diety w niedoczynności tarczycy i Hashimoto. Dla przypomnienia:
Dieta w niedoczynności tarczycy cz. I – psychika, styl życia
Dieta w niedoczynności tarczycy cz. II – żołądek
Dieta w niedoczynności tarczycy cz. III – wątroba
Dieta w niedoczynności tarczycy cz. IV – jelita
Dieta w niedoczynności tarczycy cz. V – nietolerancje pokarmowe

I tym trzeba się zająć w pierwszej kolejności, o czym napisałam w podsumowaniu Dieta w niedoczynności tarczycy cz. VI – podsumowanie. Zapamiętajcie, że podstawy są najważniejsze! Bez tego nie ruszamy dalej.

Zdarza się jednak czasami, że przy problemach z tarczycą nie wystarczy sama zmiana stylu życia i zastosowanie indywidualnie dobranej diety. Może okazać się konieczne wprowadzenie niektórych leków czy suplementów. Pamiętajmy jednak, że suplementy dobieramy pod nasze potrzeby, a nie potrzeby pod suplementy. Dodatkowo, jeśli nie zadbamy o układ pokarmowy, o jelita, prawidłowe wchłanianie, to branie tony suplementów nic nam nie pomoże, ponieważ ważne jest nie tylko to, co jemy, ale co i jak wchłaniamy. I przed jakąkolwiek suplementacją należy wcześniej zrobić badania. W większości przypadków, dlatego też nie piszę dawek suplementów, ponieważ muszą one być dobrane indywidualnie. Za to zaznaczam, w jakim pożywieniu możemy znaleźć poszczególne związki.

Pomocne suplementy w niedoczynności tarczycy i Hashimoto:
1. Witamina D – reguluje pracę układu odpornościowego, co w przypadku chorób autoimmunologicznych jest bardzo ważne. Receptory witaminy D3 znajdują się w każdej komórce naszego ciała, więc także w gruczole tarczycowym, co wskazuje, że witamina ta uczestniczy w regulacji jej funkcji wydzielniczych. Uważa się, że optymalny jej poziom, zapewniający prawidłową pracę tarczycy i układu odpornościowego, mieści się w granicach 60-80 ng/L. Najlepszym źródłem witaminy D jest światło słoneczne, a poza tym jaja, ryby, produkty mleczne. Jednak to jest ta witamina, którą w większości przypadków trzeba suplementować. Dawka jest uzależniona od poziomu witaminy D we krwi.
2. Selen – antyoksydant, chroni tarczycę poprzez neutralizacje szkodliwej działalności nadtlenku wodoru, który powstaje w procesie utleniania jodu. Znajduje się we wszystkich tkankach naszego organizmu, w tym największe jego ilość znajduje się w tarczycy. Jest niezbędny do produkcji hormonów tarczycy, w tym wytwarzania T3, ponieważ jest składnikiem dejodynaz, które odpowiadają za konwersję T4 do T3. Dodatkowo jest odpowiedzialny z tworzenie i rozkład zużytych już hormonów tarczycy. Wpływa na obniżenie ilości przeciwciał i poprawia strukturę tarczycy. Wykazano, że ma on ogromny wpływ na układ odpornościowy. Wchodzi w skład peroksydazy glutationowej, która m.in. chroni nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i opóźnia procesy starzenia. Jego niedobór zwiększa możliwość zachorowania na raka, w tym nowotwory tarczycy. Selen występuje w orzechach brazylijskich, mięsie, owocach morza, rybach, jajkach. Natomiast zazwyczaj zalecana dawka do suplementacji to ok. 200 µm selenu w postaci l-selenometioniny.
3. Cynk – katalizator ok. 100 różnych reakcji enzymatycznych w naszym organizmie. Potrzebny jest do prawidłowej pracy układu odpornościowego, produkcji TSH i konwersji hormonów tarczycy. Jego niedobór przyczynia się do obniżenia T4 i T3 we krwi i zaburzenia ich konwersji. Znajduje się w mięsie, rybach, jajkach, krewetkach, ostrygach, nerkowcach, migdałach, ciecierzycy. Zazwyczaj poleca się ok. 10-15 mg cynku w formie np. cytrynianu, chelatu lub glukonianu. Jego niedobór można zdiagnozować m.in. za pomocą fosfatazy alkalicznej. Przy dłuższym stosowaniu należy pamiętać o antagonistycznym działaniu miedzi – miedź i cynk konkurują ze sobą podczas wchłaniania. Poleca się branie 1mg miedzi na każde 15mg cynku.
4. Miedź – w niewielkich ilościach potrzebna do prawidłowej pracy tarczycy. Zbyt mała ilość miedzi w diecie powoduje spadek T3. Znajdziemy ją w rybach, owocach morza, orzechach, pestkach, nasionach, kakao, zbożach.
5. Magnez – badania wskazują, że stężenie magnezu i czerwonych krwinek pokazuje istotną dodatnią korelację z wartościami T4. Magnez również uwrażliwia komórki na działanie insuliny, a niedoczynność tarczycy często łączy się z insulinoopornością. Dodatkowo pomaga uspokoić układ nerwowy, poprawia pamięć i koncentrację. Znajduje się w orzechach, pestkach, nasionach, kaszach, kakao, czekoladzie, bananach, awokado. Zaleca się min. 200mg, a najlepiej 300 mg jonów magnezu wieczorem przed snem w formie np. cytrynianu, jabłczanu albo treonianu. Oprócz suplementacji dobrze sprawdzają się tutaj także kąpiele lub moczenie stóp w chlorku magnezu.
6. Witamina C – antyoksydant unieszkodliwiający wolne rodniki, które powstają w procesie przemiany materii i przyspieszają proces starzenia się organizmu. W sytuacjach stresowych zwiększa się na nią zapotrzebowanie, ponieważ stres powoduje jej wypukiwanie. W witaminę C bogate są przede wszystkim warzywa i owoce takie jak papryka, brokuły, pietruszka, jarmuż, cytrusy, gruszki, banany, jabłka, awokado, mango. W okresie letnim mamy dostęp do większej ilości warzyw i owoców i są one lepszej jakości niż zimą, dlatego można zmniejszyć suplementację lub na ten okres z niej zrezygnować. Jednak zimą naprawdę warto dodać witaminę C do swojej suplementacji np. w postaci soku z rokitnika czy aronii.
7. Witamina A – zwiększa wrażliwość komórek na hormony tarczycy, które jednocześnie potrzebne są do przemiany beta-karotenu w witaminę A w organizmie. Wykazano, że reguluje metabolizm hormonów tarczycy i hamuje wydzielanie TSH poprzez regulację ekspresji genu TSH-β. Stężenie TSH w surowicy u osób leczonych witaminą A zostało znacząco zredukowane, dlatego suplementacja witaminą A może zmniejszyć ryzyko subklinicznej niedoczynności tarczycy. Witamina A również zmniejsza reakcje autoimmunizacyjne w organizmie, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób autoimmunizacyjnych tarczycy, takich jak Hashimoto. Znajdziemy ją w jajkach, rybach, maśle, produktach mlecznych.
8. Witaminy z grupy B – ważne dla prawidłowej funkcji układu nerwowego i równowagi hormonalnej, w tym pracy tarczycy. Pełnią bardzo ważną rolę w detoksie wątroby, a jak wiemy w wątrobie zachodzi konwersja T4 do T3. Dobre preparaty mają firmy np. Jarrow Forulas czy Doctor’s Best.
9. Kwasy tłuszczowe omega 3 – działają przeciwzapalnie (zmniejszają stany zapalne), poprawiają pamięć i koncentrację. Ważne są dla prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego i pracy tarczycy. Jego źródłem są ryby, owoce morza, siemię lniane, olej lniany, orzechy włoskie. Do codziennej suplementacji poleca się ok. 1g EPA + DHA w postaci tranu, oleju z kryla lub tabletek.
Ogórki kiszone10. Probiotyki – konieczne dla wsparcia naszej mikroflory jelitowej i produkcji sulfatazy przez bakterie jelitowe. A prawidłowa bariera jelitowa wpływa na prawidłową odporność organizmu, stanowi barierę przed patogenami i toksynami z zewnątrz, wytwarza witaminy (tiamina, ryboflawina, pirydoksyna, B12, K), wspomaganie trawienia oraz wpływa na prawidłowe przyswajanie witamin i minerałów. Inne korzyści wynikające z wysokiej jakości probiotyków to poprawa stanu zdrowia skóry i pomoc w regulacji apetytu. Naturalne bakterie probiotyczne występują np. w kiszonych warzywach: kapusta, ogórki, buraki, rzodkiewka.
11. Ashwagandha – adaptogen, który ma duży wpływ na gospodarkę hormonalną, optymalizuje odpowiedź organizmu na stres, obniża poziom kortyzolu, pobudza pracę tarczycy i zwiększa wydzielanie T4.
12. Kurkumina – działa przeciwzapalnie i zmniejsza proces autoimmunologiczny.
13. Guggul – żywica wytwarzana w koronach drzewa Commiphora mukul, może wspomagać wydzielanie hormonów tarczycy i sprzyjać przekształcaniu T4 w T3. Powszechnie stosuje się ją do obniżania stężenia cholesterolu i trójglicerydów we krwi.
14. Tyrozyna – aminokwas, który jest potrzebny do syntezy hormonów tarczycy, naturalnie wspomaga ich produkcję. Tyroksyna składa się z 2 cząsteczek tyrozyny i czterech atomów jodu. Dodatkowo poprawia jakość snu i samopoczucie, zmniejsza zmęczenie i uczucie stresu. Można ją znaleźć w mięsie, rybach, jajkach, produktach mlecznych, orzechach.
15. Żelazo – odpowiedni poziom żelaza poprawia konwersję T4 do T3, podnosi ich poziomy, co powoduje spadek TSH. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że anemia i zaburzenia funkcji tarczycy często występują jednocześnie. Preparaty z żelazem poleca się zazwyczaj tylko w stanach silnej anemii, ponieważ żelazo w dużych ilościach może być toksyczne dla naszego organizmu. Natomiast przy mniejszych niedoborach poleca się suplementację w postaci soku z pokrzywy, wyciągu z suszonej wątroby, Laktoferyny czy Ferritin.
16. Jod – niezbędny do produkcji hormonów tarczycy, np. tyroksyna zawiera cztery cząsteczki jodu, a trójjodotyronina zawiera trzy cząsteczki jodu. Jednak ilość jodu w diecie i jego suplementacja to bardzo szeroki i czasami dość kontrowersyjny temat, że można byłoby napisać o tym oddzielnie opracowanie. Zazwyczaj poleca się jego suplementację w samej niedoczynności tarczycy, natomiast w przypadku Hashimoto należy z tym uważać. Polecam tutaj przeczytać książkę „Jod leczy” F. Lynne.
17. LDN (niskie dawki Naltrexone) – wzmacnia układ odpornościowy przez produkcję endogennych endorfin, działa przeciwzapalnie. Naltrexone jest lekiem stosowanym w leczeniu uzależnień opiatami w dawce 50mg. Natomiast w przypadku leczenia chorób autoimmunologicznych, depresji i innych stanów psychofizycznych wykazuje korzystne działanie w dawkach ok. 1,5-4,5mg. W przypadku Hashimoto należy zaczynać od bardzo małej dawki (0,5mg) i stopniowo zwiększać, ponieważ może dojść do gwałtownej poprawy. Jednak tutaj reakcja jest indywidualna i nie każdy może czuć się po nim lepiej. Na początku mogą występować problemy z zasypianiem i wyraziste sny, głód, gazy, wzdęcia, niestrawność, nudności. LDN dostępny jest tylko na receptę.

Na co należy uważać?
1. ALA – może wchodzić w interakcję z T4 i doprowadzić do obniżenia T3.
2. Lit – gromadzi się w tarczycy i utrudnia wchłanianie jodu, hamuje wydzielanie hormonów tarczycy, może powodować wole. Lit zazwyczaj jest stosowany w niktóych przypadkach depresji oraz chorobie maniakalno-depresyjnej.
3. Interferon – lek stosowany w terapii zapalenia wątroby typu C, stwardnienia rozsianego oraz niektórych rodzajów nowotworów. Może wpływać niekorzystnie na tarczycę powodując niedoczynność lub nadczynność.
4. Glukokortykoidy (sterydy) – często stosowane w leczeniu chorób autoimmunologicznych i stanów zapalnych, a astmie, schorzeniach płuc, skóry, chorobie ziarniczej, zapaleniu wątroby. W dużych dawkach mogą zaburzać przemianę T4 w T3. Hamują działanie ukłądu odpornościowego i mogą w pewnym stopniu łagodzić objawy Hashimoto czy Gravesa-Basedowa, jednak wywołują wiele skutkó ubocznych, dlatego należy z nimi uważać.
5. Doustne środki kontrastowe stosowane w cholecystografii – utrudniają pkonwersję T4 w T3, a jod w nich zawart blokuje wydzielanie hormonów tarczycy.
6. Melisa – zazwyczaj jest stosowana w leczeniu nadczynności tarczycy.
7. Hormony, np. tabletki antykoncepcyjne – sztuczne estrogeny powodują wzrost TBG (białko wiążące tyroksynę), co wpływa na mniejszą ilość hormonów tarczycy

Pamiętajmy jednak, że nie idziemy teraz do apteki czy sklepu z suplementami, ni ekupujemy tego wszystkiego i stosujemy naraz. Skupiamy się tylko na tym, co jest nam naprawdę potrzebne. Suplementy mogą pomóc, ale ich nadmiar może też zaszkodzić.

Bibliografia:
1. Cabot S., Jasinska M.: „Leczenie Chorób Tarczycy. Holistyczne Metody Poprawy Pracy Tarczycy”
2. Ihnatowicz P., Ptak E.: „Roszyfruj swoją krew”
3. Myers A.: „Możesz wyleczyć choroby autoimmunologiczne. Samodzielna profilaktyka i leczenie”
4. Wetherell E.: „Tarczyca jak rozpoznać objawy choroby”
5. Wentz I., Nowosadzka M.: „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”
6. Wentz I.: „Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów choroby i odzyskać zdrowie?”
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *