Suplementacja w trądziku

Przy problemach skórnych i trądziku podstawą jest znalezienie przyczyny i zadbanie o odpowiednią dietę, która jest niezbędna w procesie leczenia. Często też pomocne i wspomagające jest zastosowanie rożnego rodzaju suplementów.

Jednak suplementacja u każdego powinna być dobrana indywidualnie w zależności od przyczyn i objawów trądziku, a także od innych problemów zdrowotnych czy wskazań. Ważne są też niedobory witaminowo-mineralne, jakie mamy i je też trzeba uzupełnić. Przy czym nie wolno zapominać, że nadal podstawą jest dieta. Jeśli będziemy się źle odżywiać, to stosowanie suplementów nie pomoże za wiele.

Suplementy witaminWśród podstawowych suplementów, które można zastosować, wyróżnia się:
1. Witaminę D3 – witamina, który ma ogromny wpływ na wszystkie funkcje organizmu i przy każdej jednostce chorobowej powinno zadbać się o jej prawidłowy poziom. Osoby z niskim poziomem witaminy D mają większe predyspozycje do powstania trądziku. Najlepszym jej źródłem jest słońce, ale jednak ekspozycja na słońce może zaostrzyć trądzik, dlatego warto postawić na pożywienie i suplementację. Promienie UV zwiększa liczbę zaskórników, z których rozwijają się pryszcze. Dodatkowo przesuszona skóra zaczyna intensywną produkcję łoju, a ten zatyka pory i ułatwia rozwój bakterii. Witaminy A i D często są uważane za substancje odżywcze, które wykazują właściwości hormonów skóry.
2. Witaminę K2 – pomaga poprawić cerę, wspomaga gojenie blizn, zmniejsza wielkość porów i zmniejsza stan zapalny. Przy suplementacji witaminą D3 warto włączyć K2.
3. Cynk – potrzebny do prawidłowego funkcjonowania skóry, gojenia się ran, regulacji wydzielania sebum, zmniejszania stanu zapalnego i prawidłowej pracy układu odpornościowego oraz hormonalnego (blokuje DHT, co zmniejsza wpływ hormonów na skórę). Zabija bakterie powodujące trądzik, a także jest silnym przeciwutleniaczem. Często osoby mające problemy skórne i trądzik mają niższy poziom cynku. Wykazano, że stan skóry trądzikowej poprawia się po suplementacji cynkiem u pacjentów z niedoborem. Jednak cynk zmniejsza wchłanianie miedzi, dlatego trzeba uważać przy stałej suplementacji, żeby nie zachwiać wzajemnej ich proporcji i nie nabawić się niedoborów miedzi.
4. Witaminę A – wykazuje lecznicze działanie w chorobach skóry, zwłaszcza w tych, którym towarzyszą stany zapalne. Badanie przeprowadzone w 1998 r. Przez Kligmana i in. wykazało, że doustna suplementacja witaminy A (retinolu) jest skuteczna w leczeniu trądziku przy stosowaniu w dużych dawkach.
5. Witaminę C – bardzo silny przeciwutleniacz, walczy z wolnymi rodnikami i wpływa na syntezę kolagenu. Tutaj istotna jest kwestia przeciwdziałania wolnym rodnikom, które uszkadzają skórę, negatywnie wpływają na jej PH, przyspieszają starzenie, zwiększają produkcję sebum, a także torują drogę bakteriom, które prowadzą do infekcji.
6. Witaminę E – także silny przeciwutleniacz, wpływa na gładkość skóry i pomaga pozbyć się blizn. Można ją stosować miejscowo lub doustnie.
7. Kwasy tłuszczowe omega 3 – działają przeciwzapalnie, mogą hamować wytwarzanie cytokin prozapalnych i korzystnie wspierać leczenie trądziku pospolitego. Mają także zdolność do obniżania poziomu IGF-1, co również sugeruje, że mogą one mieć korzystny wpływ na leczenie trądziku. Niewielkie badanie z udziałem 5 pacjentów, opublikowane w 2008 r., wykazało, że wśród pacjentów spożywających suplementy diety na bazie kwasów tłuszczowych omega-3 (składający się z: EPA, selenu, cynku i chromu) zaobserwowano zmniejszoną liczbę zmian trądzikowych.
8. Magnez – wpływa kojąco na układ nerwowy, a często nadmierny stres powoduje lub nasila istniejący już trądzik. Polecane formy to jabłczan, chelat lub cytrynian, a także jako chlorek do kąpieli.
9. Probiotyki – tak jak już dawno powiedziano „wszystkie choroby zaczynają się w jelitach”, więc i w przypadku trądziku trzeba zadbać o prawidłową pracę mikroflory jelitowej.
10. Kwas alfa-liponowy – silny przeciwutleniacz, walczy z wolnymi rodnikami. Wspomaga ochronę skóry przed promieniowaniem UV, działa przeciwzapalnie, redukuje drobne zmarszczki i opóźnia procesy starzenia. Jednak, co bardzo ważne, wpływa na metabolizm i regulacje poziomu glukozy we krwi, a jak wiemy problemy z gospodarką cukrową mogą przyczyniać się do powstania trądziku.
11. Selen – też często pomaga przy zmianach trądzikowych. Niskie poziomy selenu we krwi zostały również udokumentowane u pacjentów z trądzikiem. Często aktywność enzymu peroksydazy glutationowej, która jest zależna od selenu jest niska u pacjentów z trądzikiem.
12. Saw palmetto – pomaga przy trądziku o podłożu hormonalnym. Blokuje przemianę testosteronu do DHT, może zmniejszyć liczbę receptorów estrogenowych i androgenowych, a to może skutkować redukcją powstawania trądziku. Działa także przeciwzapalnie.

Warto włączyć także różne zioła, które oczyszczają organizm z toksyn, odbudowują naskórek i pomagają walczyć z różnymi niedoskonałościami skóry. Sprawdzą się tu napary, herbaty, olejki, toniki, maści. Warto zwrócić uwagę na:
1. Korzeń łopianu – działa przeciwbakteryjnie, oczyszczająco, pomaga leczyć łuszczycę i łojotok. W swoim składzie zawiera wiele cennych związków: fitosterole, glikozydy, olejki eteryczne, białka, tłuszcze, inulinę, siarkę, fosfor, witaminę C. Dobrze sprawdzają się wcierki.
2. Bratka (fiołek trójbarwny) – działa oczyszczająco, pomaga usuwać z organizmu toksyny, dzięki zawartości licznych flawonoidów, olejków eterycznych i soli mineralnych. Najlepiej sprawdzają się herbaty i napary z ziela bratka.
3. Aloes – działa przeciwzapalnie, bakteriobójczo, grzybobójczo. Wspomaga gojenie ran, zadrapań i stanów zapalnych, a także odżywia i nawilża skórę. Pomaga zmniejszyć widoczność blizn i rozstępów. Można go stosować do picia, smarowania, jako maseczkę czy tonik.
4. Nagietek lekarski – działa przeciwzapalnie, bakteriobójczo, grzybobójczo i wzmacnia odporność. Dodatkowo pozytywnie wpływa na wątrobę pobudzając ja do produkcji żółci, przez co eliminuje zbędne produkty przemiany materii. Szczególnie poleca się nalewkę nagietkową.
13. Olejek z oregano – działa przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo. Można go wcierać w skórę i stosować doustnie.
14. Siemię lniane – zawiera ligniany, które pomagają leczyć zaburzenia hormonalne, a także poprawiają stan jelit i ogólnie układu pokarmowego, co pozytywnie wpływa na skórę. Dobrze jest pić rano na czczo przed śniadaniem kisiele z siemienia lnianego.
5. Kwiaty bzu – działają przeciwzapalnie, przyspieszają gojenie się ran, pomagają w odtruwaniu i oczyszczaniu organizmu. Łagodzą podrażnienia i różne stany zapalne skóry. Mają właściwości antybakteryjne, przez co dobrze dezynfekują skórę. Działają ściągająco, zmniejszają ilość wykwitów i zaskórników na twarzy.
6. Niepokalanek – pomaga regulować gospodarkę hormonalną, co pomaga przy trądziku o podłożu hormonalnym.
7. Czystek – działa moczopędnie i oczyszczająco, ale nie sprawdza się u każdego.
8. Pokrzywa – działa moczopędnie i oczyszczająco. Posiada właściwości bakteriobójcze. Zawiera witaminy C, K, E, A, a także krzem, magnez, żelazo, wapń, mangan, fosfor, cynk oraz chlorofil, kwas mrówkowy, foliowy, lecytynę, serotoninę, garbniki i jeszcze wiele, wiele więcej. Napar z pokrzywy poleca się do mycia twarzy, ponieważ dobrze oczyszcza skórę tłustą, łojotokową i zapobiega wypryskom.
9. Zielona herbata – dobrze wpływa na cerę, zawiera przeciwutleniacze, które działają antybakteryjnie, a katechiny hamują wytwarzanie łoju. Zawiera także kwas taninowy, który pomaga walczyć ze stanami zapalnymi skóry i opuchlizną.
10. Olejek z drzewa herbacianego – wykazuje właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Reguluje pracę gruczołów łojowych, przyspieszę regenerację naskórka oraz proces gojenia się ran.
11. Wierzbownica drobnokwiatowa – silny antyoksydant, działa przeciwbakteryjnie, przeciwalergicznie, przeciwzapalnie, oczyszczająco i regenerująco. Zmniejsza wydzielanie łoju, rogowacenie naskórka i mieszków włosowych. Hamuje przekształcanie się testosteronu w DHT.

A czy tabletki antykoncepcyjne pomagają na trądzik? To zależy. Jeśli trądzik związany jest z nadmiarem testosteronu, to tabletki antykoncepcyjne mogą go zminimalizować, ponieważ zwiększają stężenie SHGB, które wiąże część testosteronu wytwarzanego u kobiety. Jednak w niektórych przypadkach mogą także spowodować trądzik, ponieważ progesteron w tabletkach antykoncepcyjnych pochodzi z chemicznie przetworzonego testosteronu. Tabletki antykoncepcyjne pomagają w wielu problemach hormonalnych, ale głównie poprzez maskowanie objawów, wiec trzeba zastanowić się czy warto w ten sposób działać, ponieważ może to mieć wiele skutków ubocznych. Często też po odstawieniu tabletek problem trądziku wraca. A podstawą jest znalezienie przyczyny trądziku.

Niektórzy stosują także takie preparaty jak Izotek, który skutecznie leczy trądzik. Jednak zawiera on izotretynoinę, która bardzo niszczy wątrobę, a o tym jak bardzo ważna jest prawidłowa funkcja wątroby pisałam już wielokrotnie na blogu.

Jak widać suplementów, które mogą pomóc, jest dosyć dużo, a to jeszcze nie wszystkie. Ale to nie znaczy, że teraz trzeba je wszystkie kupić i stosować. Idzie zbankrutować przecież 😉 Suplementy musimy dopasować do naszych potrzeb, a nie potrzeby do suplementów, czyli szukamy przyczyn trądziku i w zależności od tego dobieramy suplementy. Stosując je zgodnie z potrzebami, zaleceniami lekarza/dietetyka możemy poprawić stan skóry i jednocześnie uzupełnić niedobory witamin i minerałów, które pomogą szybciej usunąć trądzik.

A Wy macie jakieś swoje sprawdzone suplementy lub zioła na trądzik?

Bibliografia i ciekawe materiały do poczytania:
1. Pitchford P., „Odżywianie dla zdrowia”
2. www.tradzikpospolity.pl
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12485434
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4120804/
5. http://www.jtad.org/2007/3/jtad71302a.pdf
6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23826827
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884775/
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2836431/
9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835905/
10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2431503/
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26711092
12. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24808112
13. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12184671
14. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19635281
15. https://www.restartmed.com/hypothyroidism-acne/
16. http://hardhittinghealth.org/2016/10/03/acne-face-map-health-what-does-it-reveal/
17. https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/acne/features/more-than#1
18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884775/
19. www.antytrądzik.pl
20. www.napryszcz.pl
21. www.akademiadietetyki.pl
22. http://www.poradnikzielarski.pl
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *