Cellulit!

Dziś na tapecie cellulit. Zmaga się z nim wiele osób i jest to coraz powszechniejszy problem. Jak powstaje? Jak sobie z nim radzić? Na te pytania postaram się dziś odpowiedzieć.

Young beautiful woman with magnifier checking for Cellulite

W wcześniejszym wpisie pisałam, jak wygląda budowa skóry i jak poprawić jej stan. Z tego artykułu wiesz już, że jedną z warstw skóry jest tkanka podskórna. To tutaj wszystko zachodzi. W tkance podskórnej znajdują się włókna nerwowe, a także naczynia krwionośne i chłonne, z którymi to właśnie związane jest powstawanie cellulitu.

Ale jak to wszystko się dzieje?

Jeśli ściany naczyń krwionośnych i chłonnych ulegną osłabieniu, nastąpi upośledzenie krążenia w nich krwi i chłonki. W konsekwencji tkanka podskórna staje się gorzej ukrwiona, utrudniony zostaje proces usuwania produktów przemiany materii i toksyn, a także powstają problemy ze spaleniem tłuszczu. Tkanka podskórna jest niedotleniona, w związku z tym powstaje obrzęk, który jeszcze bardziej utrudnia krążenie w niej krwi i chłonki. Dochodzi wtedy do stopniowego włóknienia tkanki łącznej, która otacza ogniska tkanki tłuszczowej. W konsekwencji w tkance podskórnej tworzą się twarde grudki. Na skórze widoczne są one jako liczne wypukłości i wgłębienia. Tak właśnie powstaje cellulit.

c2

Teraz, gdy już wiesz, jak powstaje cellulit, czas zastanowić się nad jego przyczynami. Wyróżnia się głównie trzy podstawowe:
1. Genetyka – niestety tak, część winy można zrzucić na geny. To one determinują dwa czynniki, które wpływają na indywidualną skłonność do tworzenia się cellulitu. Pierwszy z nich jest taki, że to geny kodują ilość komórek tłuszczowych indywidualnie w każdym organizmie. Wpływa to na całkowitą zdolność magazynowania tłuszczu przez poszczególnych ludzi. Natomiast drugim czynnikiem jest genetycznie uzależniona produkcja receptorów wiążących tłuszcz na adipocytach. To wpływa na magazynowanie tłuszczu. U ludzi, którzy cechują się większa ilością komórek tłuszczowych lub liczbą receptorów na komórkach tłuszczowych występuje większe prawdopodobieństwo pojawienia się cellulitu.
2. Hormony – tu głównymi winowajcami są estrogeny, czyli żeńskie hormony płciowe. Estrogeny przyczyniają się do powstawania obrzęków i rozszerzania się naczyń krwionośnych. Jednak w przypadku cellulitu istotne jest to, że powodują gromadzenie tłuszczu w tkance podskórnej, a toksyn w adipocytach. Z tego właśnie względu takie okresy w życiu kobiety jak dojrzewanie, ciąża oraz menopauza, kiedy w układzie hormonalnym zachodzą ważne zmiany, często prowadzą do powstania cellulitu. Może się on również pojawić po hormonalnej terapii zastępczej lub antykoncepcji. U mężczyzn cellulit związany z przyczynami hormonami jest zjawiskiem bardzo rzadkim, co nie znaczy, że niespotykanym. Pojawia się on głównie u Panów z niedoborem męskich hormonów, a przewagą żeńskich.
3. Czynniki zewnętrzne (środowiskowe) – to są właśnie te czynniki, na które masz największy wpływ. Zalicza się do nich głównie: niewłaściwy sposób odżywiania, brak aktywności fizycznej, otyłość, stres, alkoholizm, palenie papierosów, a także codzienne chodzenie na wysokich obcasach czy bardzo częste gorące kąpiele.

I teraz czas na tą cześć wpisu, która zapewne najbardziej Cię interesuje. A więc jak walczyć z cellulitem?
Po pierwsze i najważniejsze to zdrowy sposób odżywiania się. Ale co przez to rozumieć? Każdy, kto zmaga się z cellulitem, powinien:
c31. Usunąć ze swojego jadłospisu wszystkie rodzaje fast foodów, chipsy, gazowane napoje, słodycze, przetworzone i wysokowydajne wędliny, parówki, gotowe i mrożone dania, zupki instant, nabiał, a w szczególności sery topione, pleśniowe, gotowe sosy w torebkach, ostre przyprawy.
2. Usunąć wszelkich produktów oczyszczonych jak np. biały chleb, makaron pszenny.
3. Unikać wszystkich produktów zawierających duże ilości sztucznych dodatków, konserwantów, barwników, zagęszczaczy, emulgatorów itp. Wszystkie te substancje sprzyjają odkładaniu się toksyn w tkankach.
4. Unikać dużych ilości mocnej kawy i czarnej herbaty, a także alkoholu. Napoje te mają działanie odwadniające.
5. Unikać ostrych przypraw oraz nadmiernych ilości soli, która powoduje zatrzymywanie się wody w organizmie.
6. Unikać spożywania mięsa z zwierząt hodowlanych przemysłowo, które są karmione hormonami, sterydami, antybiotykami – wpływa to na gospodarkę hormonalną organizmu.
7. Pić dużo wody, która przyspiesza krążenie płynów w organizmie.
8. Jeść duże ilości warzyw i owoców.

dumbbell-pair-299535__180Po drugie, jeśli męczysz się z cellulitem powinieneś zacząć ćwiczyć. I tu właśnie zachęcam do ćwiczeń na siłowni. To właśnie one pozwolą Ci wymodelować sylwetkę oraz efektywniej spalić tkankę tłuszczową. Dzięki ćwiczeniom na siłowni skóra staje się bardziej jędrna, elastyczna, ciało bardziej umięśnione, a sylwetka zgrabna i wyprostowana. Plusem ćwiczeń jest również to, że poprawiają krążenie krwi, dzięki czemu tkanki zostają lepiej dotlenione. Uważać muszą jednak osoby, u których cellulit jest problemem na bardzo dużą skalę. U takich osób najlepiej sprawdzi się pływanie.

Po trzecie ważna jest zmiana stylu życia. Przede wszystkim należy ograniczyć stres. Kortyzol, będący hormonem stresu, powoduje pobudzenie tkanki tłuszczowej oraz prowadzi do powstawania obrzęków. Ponadto korzystnie na redukcję cellulitu wpływa rzucenie palenia, ponieważ trujące substancje z dymu tytoniowego odkładają się w komórkach tłuszczowych. Dodatkowo osoby otyłe powinny schudnąć, ponieważ dodatkowe kilogramy obciążają jeszcze bardziej już osłabione naczynia krwionośne oraz limfatyczne. Należy unikać również sauny i gorących kąpieli, które rozszerzają naczynia krwionośne.

A na samym końcu zostają przeróżne peelingi, kremy, masaże, bańka chińska czy zabiegi kosmetyczne. Tu niestety nic konkretnego nie mogę polecić, ponieważ niestety nie znam się. 🙂

Zaznaczam jednak, że cellulitu nigdy w 100 % nie da się pozbyć, ale można znacznie go zredukować. Ja mogę się pochwalić, że cellulit nie jest moim problemem i myślę, że to głównie dzięki ćwiczeniom siłowym i zdrowemu odżywianiu 🙂 Więc jak najbardziej to wszystko działa i  można sobie pomóc! Tylko jak zawsze powtarzam: Daj sobie czasu! Nie ma nic na szybko! 🙂

A może Ty masz jeszcze inne sposoby na radzenie sobie z cellulitem? 🙂

Źródło: Informacje uzyskane na kursie doradcy żywieniowego prowadzonego przez Akademię Dietetyki.

7 komentarze do “Cellulit!

  1. Monika says:

    Bardzo ciekawe i przydatne informacje 🙂 napisałaś ze w walce z cellulitem należy ograniczyć czarna herbatę. A inne rodzaje herbaty ? Czerwona, zielona ? Czy także należy ograniczyć ich spożywanie ?

    • Marta says:

      Nie, nie trzeba 🙂 Tu przede wszystkim trzeba ograniczyć mocną czarną herbatę i kawę. Pozostałe herbaty typu czerwona czy zielona oraz wszelkie inne ziołowe spokojnie można pić. Szczególnie polecam zieloną oraz czystek 🙂 I oczywiście nie wolno zapominać o piciu wody!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *