Jak jeść w czasie Świąt?

W okresie przedświątecznym dostałam mnóstwo pytań: Jak jeść w czasie Świąt? Pytały osoby, które są w trakcie redukcji i boją się zaprzepaścić utraconych kilogramów. Pytały osoby, które już skończyły walkę z nadprogramowymi kilogramami i nie chcą, żeby z powrotem powróciły. Pytały też osoby, które po prostu odżywiają się zdrowo, inaczej niż większość społeczeństwa, ale nie chcą wyjść na dziwaków przed rodziną i znajomymi lub po prostu też chcą zjeść kawałek ciasta czy innego smakołyku, ale boją się, że popłyną i obudzą się po dwóch dniach świętowania z okropnym bólem brzucha.

easter

Na prośbę tych wszystkich osób, zamiast odpowiadać każdemu z osobna, jeszcze przed świętami udało mi się na napisać artykuł na ten temat z kilkoma poradami i umieścić go na blogu. Takich postów na blogach przed świętami pojawia się mnóstwo, jednak ja przedstawiam Wam też mój punkt widzenia.


1364571216_IMG_3315_11. Tak święta są raz w roku i można odpuścić zdrowe odżywiania, ale to nie oznacza, że mamy się przejadać czy objadać jak „świnki”. Poza tym to nie czasy PRLu, kiedy wiele produktów było tylko dostępnych wyłącznie na święta. Teraz półki uginają się od towarów i większość z nich zjadamy nie tylko od święta. Z tego względu polecam w te świąteczne dni zjeść tylko potrawy tradycyjne czy też produkty, których naprawdę nie jadamy codziennie. Nie musisz przecież jeść ziemniaków czy chleba, których smak Ci jest dobrze znany lub sałatki jarzynowej, która pojawia się na każdych imieninach.

2. Śniadanie zjedz białkowo-tłuszczowe: jajka, domowe pieczone wędliny, własnoręcznie upieczony pasztet czy domowa kiełbaska plus do tego góra warzyw. Taki posiłek sprawi, że szybciej się najesz, zapewni Ci sytość na dłużej, nie spowoduje ogromnego wyrzutu insuliny z rana i później nie będziesz miał tak ogromnej ochoty na ciasto.

3. Przed głównymi posiłkami wypij szklankę wody z sokiem z cytryny lub łyżką octu jabłkowego. Dzięki temu pobudzisz soki trawienne do działania, a posiłek zostanie lepiej strawiony.

4. Przygotuj jakiś zdrowy wypiek, bez margaryny i cukru. Pokaż, że zdrowe jest smaczne, jak nie jeszcze lepsze! Możesz też skorzystać z przepisów na moim blogu i zrobić np. kuleczki daktylowo-orzechowe, jaglaną szarlotkę czy kokosanki. Możesz też zaserwować gościom kotleciki jajeczne, faszerowane pieczarki, pieczony indyk ze szpinakiem lub inne swoje ulubione potrawy.

7808658-rodzina-na-spacerze-643-3855. Nie zalegaj cały dzień na kanapie przed TV czy przy stole. Wyciągnij rodzinę na spacer. W Święta ma być ładna pogoda, więc akurat będzie można pospacerować. A nawet jeśli będzie chłodniej, to i tak można się ciepło ubrać, przewietrzyć i odetchnąć. Zaczerpnięcie świeżego powietrza zawsze pomaga. A tak poza tym, kiedy wszyscy całą rodziną byliście na spacerze? Może czas nadrobić te zaległości?

6. Delektuj się jedzeniem, smakuj je, nie śpiesz się, jedz powoli. O tym, kiedy do mózgu dociera sygnał, że jesteśmy już najedzeni i jak wygląda cały ten proces pisałam tu, dlatego daj sobie trochę czasu, zanim sięgniesz po kolejną porcję jedzenia. Poza tym pamiętaj, że lepiej pogryzione jedzenie wpływa na lepsze trawienie. Ponadto każdy kolejny kawałek ciasta smakuje tak samo jak pierwszy. Nie zjadaj również na raz wszystkich potraw ze świątecznego stołu, jednej po drugiej. Spokojnie, żołądek też potrzebuje odpoczynku, a święta trwają dwa dni.

7. Po świętach nie dojadaj pozostawionych potraw. Przygotuj mniej, tak żeby tylko starczyło na święta, a część możesz zapakować gościom do domu w prezencie. Twój organizm to nie śmietnik, żeby zgarniać do niego wszystkie świąteczne pozostałości. Jeśli zaś na święta przygotowujesz takie dania, które są elementem Twojego stałego zdrowego stylu życia, spokojnie możesz przez resztę dni je jeść.

8. Pomiędzy posiłkami pij wodę lub herbaty: zieloną, czerwoną, morwę, pokrzywę, rumianek, melisę, miętę czy inne ziołowe. Usprawnią trawienie tych wszystkich różnorodnych pokarmów, które zjesz. Nie obciążaj układu pokarmowego dodatkowym cukrem ze słodkich gazowanych napojów lub alkoholem. Ponadto w słodkich napojach, sokach czy alkoholu ukryte są dodatkowe kalorie, o których większość ludzi zapomina.

9. Nie objadaj się przed samym pójściem spać. W czasie snu układ pokarmowy pracuje na zwolnionych obrotach, a żołądek też musi odpocząć. A tak w ogóle czy z przepełnionym brzuchem dobrze Ci się śpi?

10. Nie izoluj się od rodziny przez to, że jesz inaczej. Jeśli ktoś zapyta dlaczego, wyjaśnij i wytłumacz wszystko. Nie zmuszaj nikogo, żeby jadł tak jak Ty, ale też nie daj się zmusić do jedzenia czegoś, czego nie chcesz, nie możesz lub Ci nie służy. Naucz się odmawiać. Później ciocia, która namawiała Cię na zjedzenia ciasta, nie będzie cierpiała za Ciebie bólu brzucha ze względu na orzechy, które tam były, a których Ty nie tolerujesz. Bądź asertywny, ale też nie zmuszaj nikogo, do przyznania Ci racji w kwestii Twoich poglądów na temat jedzenia. Święta i pouczanie gości, kto jak powinien jeść to nie najlepszy czas. Niech każdy żyje swoim życiem i w zgodzie ze sobą. Spędź te chwile w miłej atmosferze, a za komplementy typu: „Przecież jesteś szczupła, nie musisz się odchudzać” podziękuj z uśmiechem, ale dalej postępuj zgodnie z własnymi zasadami. Dbaj o swoje samopoczucie czy zdrowie, a nie o to co i kto sobie pomyśli.

11. Poza tym, jeśli dla kogoś zdrowe odżywianie stało się stylem, życia bez problemu wie, jak sobie poradzić w czasie Świąt. Takie osoby nie maja dylematów typu, zjeść czy nie zjeść, a jeśli tak, to na ile mogę sobie pozwolić? Ty stopniowo też powinieneś wypracować swoje nawyki.

12. Pamiętaj, że to Ty decydujesz co i ile zjesz, niech jedzenie nie steruje Tobą. Niech nie decyduje za Ciebie mama czy babcia lub pięknie wyglądające ciasto na stole. Pokaż, że to Ty panujesz nad sytuacją i nie pozwól, żeby kontrolę nad Tobą przejęło jedzenie i zachcianki. Pokaż swoją silną wolę! Często też tak jest, że oczy by jadły, a…. Sami znacie końcówkę 🙂

A gdy się nie uda? Nie mniej wyrzutów sumienia! Nie płacz, wyluzuj!  Ale weź się w garść! Wyciągnij z tego wnioski i z nową motywacją rozpoczniesz kolejny tydzień 😉

I najważniejsze! Pamiętaj święta nie powinny się kojarzyć tylko z jedzeniem, bolącym brzuchem czy obawą przed jedzeniem. To czas na spotkania z rodziną, odpoczynek od pracy i codziennych obowiązków. To właśnie rodzina, wspólnie spędzony czas, wspólne rozmowy, bez pospiechu, wszyscy razem w jednym miejscu. Taki właśnie jest wymiar Świąt i z tym powinny się Wam kojarzyć Święta, a nie zamartwianiem się tym, co znajdzie się na talerzu. Nie zapomnij o tym i doceń ten piękny czas, który lada moment się zacznie!

z17670429Q,Kurczak-Zagrodowy

Cześć!

Nazywam się Marta Skoczeń. Dietetyka to moja praca i pasja. Uwielbiam pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Chcę pokazać, że za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej można zmienić swoje życie na lepsze.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka „Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.