Jak naprawić jelita?

Już zapoznaliśmy się z diagnostyką i przyczynami nieszczelnych jelit, to teraz czas na zajęcie się tematem naprawy jelit! Jak to zrobić? Czytaj dalej! 😉

Przy poważnych problemach z jelitami warto zacząć od spożywania prostych produktów i niełączenie dużej ilości pokarmów w jednym daniu. Dieta powinna być wtedy rozdzielna. Mięso należy łączyć z warzywami, tak samo produkty skrobiowe. Nie zaleca się łączenia mięsa i produktów skrobiowych. Wiele osób zaleca też przejście na protokół autoimmunologiczny, czyli spożywanie przede wszystkim mięsa i warzyw nieskrobiowych, ale ja nie jestem zwolenniczką tego podejścia.

Co powinniśmy uwzględnić w swoim menu?
mieso1. Nadtrawione i kiszone produkty – mięso dojrzewające i kiszone warzywa np. kapusta, ogórki, marchew, buraki.
2. Surowe pokarmy, ale nie wszystkie, np. mięso czy podroby, które zawierają enzymy wspomagające trawienie. Jednak należy uważać z surowymi warzywami i owocami. Tu ważna jest indywidualna tolerancja. Często na początek lepiej sprawdzają się warzywa i owoce obierane, gotowane, miksowane i rozdrabniane.
3. Tłuszcze nasycone i jednonienasycone – wpierają wykorzystanie wapnia, a także „naoliwiają jelita” i zapobiegają zaparciom.
4. Aminokwasy (głównie prolina i glicyna) działają naprawczo i detoksyfikująco na jelita. Najlepszy tu będzie domowy bulion. Dotyczy to zwłaszcza osób mających problemy z jedzeniem i trawieniem mięsa.
5. Lekkostrawne dania. Należy głównie uważać na celulozę (nie jest trawiona przez nasz organizm, dlatego niektóre warzywa lepiej jest jeść gotowane) i skrobię – skrobia oporna nie zawsze jest dobrze tolerowana.
6. Ograniczyć lub wykluczyć całkowicie gluten. Wcześniej jednak powinno się odpowiednie badania. A jeśli ograniczenie/wyeliminowanie nie pomoże to czasami nawet trzeba uważać na produkty krzyżujące się z glutenem, jak np. amarantus, gryka, komosa ryżowa, proso (kasza jaglana) czy owies.
7. Probiotyki – najlepiej indywidualnie dopasowane i nie zawsze więcej znaczy lepiej. Najpierw zaczynamy od probiotyków jednoszczepowych, a następnie przechodzimy do wieloszczepowych spożywając 1 lub 2 kapsułki dziennie.
8. Zakwaszenie żołądka – bardzo ważne jest odpowiednie trawienie pokarmów, zwłaszcza białek. Zły stan żołądka i niestrawione pokarmy potem negatywnie odbijają się na jelitach. Trawienie może poprawić woda z cytryną, ocet jabłkowy, zaparzony piołunu, miętowa herbata i wszystko, co jest gorzkie.
9. Enzymy trawienne – jeśli pojawiają się problemy z trawieniem, czujemy, że coś zalega nam w żołądku, mamy zgagę, może być to oznaką, że nasz organizm ma problemy z trawieniem. Można tu wprowadzić betainę HCL przed posiłkami białkowymi, która wspomoże trawienie.
10. Unikanie substancji drażniących – głownie alkoholu, kofeiny, napojów energetyzujących i leków.
11. Zmniejszenie ekspozycji na toksyny z zewnątrz
12. Ograniczenie stresu – od tego tak naprawdę powinno się zacząć!

W niektórych przypadkach warto też zastosować odpowiednią suplementację:
1. Glutamina – aminokwas, który regeneruje jelita, działa przeciwzapalnie, wspiera rozrost i naprawę ścianek jelita. Działa ochronnie na ścianki komórek i odstrasza substancje drażniące. Jest jednym z lepiej poznanych suplementów w kontekście zmniejszania przepuszczalności jelitowej. Korzystnie wpływa na śluz jelitowy.
2. Cynk – niezbędny dla prawidłowej pracy całego układu immunologicznego, usunięcia stanów zapalnych czy przywrócenia równowagi hormonalnej.
3. Kwasy tłuszczowe omega 3 – redukują stany zapalne i działają kojąco na jelita
aloes4. Aloes – zawiera aloinę, substancję, która wykazuje działanie przeczyszczające. Pobudza receptory powodując odruchowe przyspieszenie perystaltyki, zmniejszenie wchłaniania wody i elektrolitów. Przeciwwskazaniem jest okres po operacjach przewodu pokarmowego i nieswoiste choroby zapalne jelit.
5. Colostrum – wykazuje dużą skuteczność w leczeniu uszkodzeń jelita cienkiego. Nie może być stosowane przy alergiach na białka mleka krowiego.
6. Kombucha – reguluje pracę układu pokarmowego.
7. Grzybek tybetański – działa przeciwzapalnie, łagodzi choroby przewodu pokarmowego i wspomaga leczenie jelit
8. Kurkumina – działa przeciwzapalnie, antyoksydacyjnie, antybakteryjnie oraz przeciwgrzybiczo.
9. Maślan (Debutir) – wpływa na odbudowę i regenerację kosmków jelitowych
10. Korzeń lukrecji (DGL) – roślina adaptogenna pomagająca zrównoważyć poziomy kortyzolu. Wspomaga organizm w zachowaniu wyściółki śluzowej żołądka i dwunastnicy. Polecana szczególnie osobom, których nieszczelne jelito wywołane jest przez stres emocjonalny.
11. Kwercetyna – uszczelnia jelita  wpływa na zmniejszenie uwalniania zonuliny.

Bibliografia:
1. Szkolenie „Mikroflora jelitowa” prowadzone przez dr Patrycję Szachtę, które wszystkim polecam.
2. Webinarium „Jelita – candinda, nieszczelne, nadwrażliwe” Ajwen, Iwona Wierzbicka – również polecam.
3. Wentz I., M. Nowosadzka, „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cześć!

Nazywam się Marta Skoczeń. Dietetyka to moja praca i pasja. Uwielbiam pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Chcę pokazać, że za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej można zmienić swoje życie na lepsze.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka „Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.