Jak poprawnie smażyć?

Czy smażenie jest złe? Czy to prawda, że aby cieszyć się dobrym zdrowiem, a przy tym zachować ładną i szczupłą sylwetkę trzeba zrezygnować ze smażonych potraw? Ja się z tym nie zgadzam. Uważam, że osoby odchudzające się jak najbardziej mogą zjadać smażone potrawy, nie muszą ograniczać się tylko do gotowania czy pieczenia. Jednak są pewne zasady prawidłowego smażenia, których należy przestrzegać. O tym właśnie dzisiejszy krótki wpis. Jak smażyć, żeby było zdrowo i smacznie?

Zasady poprawnego smażenia:
1. Do smażenia wybieraj oliwę z oliwek, olej z awokado, olej kokosowy, ewentualnie masło klarowane i smalec. Nie smaż na olejach roślinnych. Tłuszcze nasycone i oliwa z oliwek są stabilne i odporne na działanie temperatury, światła i powietrza. Natomiast tłuszcze roślinne (olej rzepakowy, słonecznikowy, lniany, kukurydziany, sezamowy, oleje z różnych orzechów) należą do tłuszczów wielonienasyconych, które są bardzo niestabilne i podatne na wpływ temperatury, światła i powietrza. Tak więc przy wyborze tłuszczu do smażenia najlepiej kierować się składem kwasów tłuszczowych. Jeśli zawiera omega 3 lub omega 6, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczowe, to nie nadaje się do smażenia. Jeśli zawiera kwasy jednonienasycone w dużej ilości, to jest średnio odporny na obróbkę termiczną. Jeśli natomiast zawiera mało kwasów jednonienasyconych, a dużo kwasów nasyconych to idealnie nadaje do obróbki termicznej.
2. Produkty wkładaj na rozgrzany już tłuszcz na patelni, ale nie dymiący.
3. Podczas smażenia pilnuj, żeby nie pojawiał się dym. Dym oznacza, że zaczęły powstawać szkodliwe dla naszego organizmu związki.
4. Nie smaż ponownie na wcześniej użytym tłuszczu. Tłuszcz po jednorazowym użyciu trzeba od razu wyrzucić, ponieważ, niebezpieczne substancje, które powstały wcześniej wnikają już na samym początku w nową potrawę.
5. Nie smaż kolejny raz produktów, które już wcześniej były smażone. Produkty ponownie podsmażane wchłaniają więcej tłuszczu, przez co są ciężej strawne i gorzej przyswajalne przez organizm.
6. W trakcie smażenia nie dodawaj świeżego tłuszczu, ponieważ wcześniej uwolnione już kwasy tłuszczowe przyspieszą rozkład nowego tłuszczu.
7. Smażony produkt powinien w całości pokrywać powierzchnię patelni, aby jak najbardziej ograniczyć dostęp tlenu do tłuszczu. Powstaje wtedy mniejsza ilość nadtlenków, które mogą uszkadzać błony komórkowe w naszym organizmie.
8. Produkty staraj się smażyć jak najkrócej, żeby ograniczyć kontakt potrawy z tłuszczem. Wydłużanie czasu smażenia skutkuje powstaniem większej ilości niekorzystnych substancji.

Wdrożenie tych kilku podstawowych zasad smażenia pozwoli Ci nie tylko cieszyć się dobrym smakiem potraw (tłuszcz nadaje smak), ale przede wszystkim będzie bezpieczne dla Twojego zdrowia. Tylko pamiętaj, żeby nie opierać przygotowywania posiłków na smażeniu. Najzdrowsze są pieczone i gotowane potrawy.

A Ty lubisz smażone potrawy? Często gości u Ciebie ten rodzaj sposobu przygotowywania posiłków? 😉

Bibliografia:
1.Jopp A., „Cała prawda o tłuszczach”
2.Moss M., „Cukier, sól, tłuszcz”
3.Olesiejuk praca zbiorowa, „Zdrowe tłuszcze”

Przyłącz się do konwersacji

4 komentarze

  1. świetny post, na pewno wezmę pod uwagę Twoje rady przy smażeniu, ale zdecydowanie wolę gotowanie na parze, jest zdrowsze i szybciej mi idzie, bo korzystam z parowaru Morphy Richards, w którym przygotowuję cały obiad na raz 😉

    1. Zgadzam się, parowanie to świetna sprawa i produkty zachowują bardzo dużo wartości. Jednak, jeśli ktoś lubi smażone potrawy, to niekoniecznie musi sobie je całkowicie odmawiać, warto tylko zastosować powyższe wskazówki, żeby było ono jak najbardziej bezpieczne 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cześć!

Nazywam się Marta Skoczeń. Dietetyka to moja praca i pasja. Uwielbiam pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Chcę pokazać, że za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej można zmienić swoje życie na lepsze.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka „Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka „Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.