Jak wspomóc pracę wątroby?

Dziś porozmawiamy o wątrobie i jak wesprzeć ten bardzo ważny organ w jego codziennej i bardzo ciężkiej pracy.

Nie będę się tutaj skupiać na funkcjach i działaniu wątroby, ponieważ można to przeczytać w każdej książce od biologii, ale wspomnę tylko o najważniejszym. Wątroba jest podstawowym organem odtruwającym nasz organizm. Jest swego rodzaju filtrem dla substancji odżywczych, ale też leków i toksyn. Wytwarza żółć, wspomagając trawienie tłuszczów i usuwając trujące bilirubiny z krwi. Z tych względów powinniśmy szczególnie dbać o wątrobę i wspierać ją na wszystkie możliwe sposoby.

Co najbardziej szkodzi wątrobie i zakłóca jej zdolność do odpowiedniego oczyszczania organizmu z toksyn? Tu wyróżniamy przede wszystkim niewłaściwe odżywianie i szkodliwe produkty:
leki1. Żywność genetycznie modyfikowana (GMO)
2. Leki
3. Alkohol
4. Wysoko przetworzony pokarmy, fast foody
5. Soja i produkty na jej bazie
6. Tłuszcze trans i oleje uwodornione
7. Syrop kukurydziany, glukozowo-fruktozowy
8. Napoje gazowane naszpikowane chemią i sztucznymi substancjami słodzącymi
9. Toksyny w żywności, kosmetykach, środkach czystości
10. Glutaminian sodu i inne wzmacniacze smaku
11. Stres
Dodatkowo mówi się, że wynikiem nieprawidłowej pracy wątroby może być również otyłość. Dlaczego? Wątroba jest odpowiedzialna za spalanie tłuszczu w organizmie i jest głównym narządem detoksykacji. Gdy jest przytłoczona toksynami, co obecnie jest zjawiskiem bardzo częstym, nie może prawidłowo spełniać swoich funkcji związanych ze spalaniem tłuszczu. Z tego względu często się obserwuje, że wiele osób z nadwagą po kuracji oczyszczającej wątrobę zaczyna chudnąć i poprawia się im metabolizm.

Gdy już wiemy, co szkodzi naszej wątrobie, teraz skupmy się na tym jak jej pomóc.
Co lubi wątroba?
warzywa1. Jak najmniej przetworzoną, bogato odżywczą i dobrej jakości żywność
2. Brokuły i kapustę – powodują wzrost enzymów wątrobowych niezbędnych do spłukiwania substancji rakotwórczych.
3. Buraki i marchewkę – wspomagają jej pracę poprzez podaż beta-karotenu.
4. Olej kokosowy, olej lniany, oliwę z oliwek – chronią przed powstaniem kamieni żółciowych.
5. Czosnek, cebulę, grejpfruty – aktywują enzymy wątrobowe.
6. Ciemną gorzką czekoladę (min. 85% kakao) – silny przeciwutleniacz chroniący przed marskością wątroby.
7. Awokado i orzechy włoskie – dostarczają glutationu (endogenny najsilniejszy antyoksydant w naszym organizmie) wspierającego jego naturalną produkcję.
8. Jabłka – ze względy na zawartość dużej ilości pektyn pomagają usuwać toksyny z przewodu pokarmowego.
9. Sok z cytryny – działa odtruwająco.
10. Zielone warzywa liściaste – stymulują przepływ żółci.
11. Lecytynę (wolną od GMO) – wspomaga wątrobę i pęcherzyk żółciowy w trawieniu tłuszczu.
12. Soki warzywne.
13. Probiotyki i sfermentowane pokarmy, jak kapusta czy ogórki kiszone.

Oprócz spożywania powyższych pokarmów warto również wprowadzić do codziennego życia proste zmiany i czynności, które wesprą wątrobę, wzmocnią jej funkcje i zmniejszą obciążenie detoksykacją. Korzystnie zadziała tutaj m.in.:
1. Dokładne, wolne żucie pokarmu, co wspomaga uwalnianie większej ilości enzymów trawiennych.
2. Rzucenie palenia papierosów i unikanie wdychania ich dymu.
3. Regularna aktywność fizyczna, która pobudza trawienie, a pocenie sprzyja usuwaniu toksyn przez skórę i łagodzi obciążenie wątroby.
4. Używanie środków czyszczących, produktów higieny osobistej i kosmetyków pozbawionych chemii i zbędnych dodatków.
5. Unikanie kontaktu ze skażoną, popsutą żywnością i opryskami chemicznymi.

Gdy już wiemy, co jeść i jak postępować, żeby wzmocnić funkcjonowanie naszej wątroby, na koniec przedstawiam zioła i suplementy, które możemy włączyć do naszego codziennego menu w zależności od potrzeb. Wyróżniamy tu:
przyprawy1. Ostropest – walczy z wolnymi rodnikami i pomaga przy marskości wątroby.
2. Korzeń łopianu – oczyszcza i wspomaga detoksykację.
3. Korzeń lukrecji – neutralizuje działanie silnych środków chemicznych, które dostały się do wątroby, a ekstrakt jest bogaty w kwas glycyrrehntinic, który chroni wątrobę przed skrajnymi uszkodzeniami.
4. Zielona herbata – wspiera funkcję wątroby dzięki zawartości katechin.
5. Nasiona kopru – żute po posiłku wspomagają trawienie i odciążają wątrobę.
6. Kurkuma – działa przeciwzapalnie.
7. Mniszek lekarski – naturalny detoksykant.
8. Cynamon cejloński – obniża stężenie glukozy i fruktozy we krwi, co spowalnia otłuszczenie wątroby.
9. Węgiel aktywny – chroni wątrobę poprzez absorbowanie toksyn.
10. Aloes – tonizuje trawienie i jest naturalnym lekiem przeciwbólowym.
11. Kwas alfa-liponowy – działa antyoksydacyjne i wspiera zdrowe funkcje wątroby.
12. Sok z granatów – ma działanie oczyszczające
13. Chlorella – oczyszcza wątrobę z metali ciężkich.
Jednak należy tu też uważać. Zioła i pokarmy użyte w celach terapeutycznych to też silnie działające środki, które mogą powodować skutki uboczne.

Podsumowując, zadbajmy o swoją wątrobę najlepiej jak potrafimy. Te proste czynności i pokarmy mogą nam naprawdę wiele pomóc i ustrzec przed poważnymi chorobami wątroby, całego organizmu i stosowaniem dużej ilości leków, które mają wiele skutków ubocznych.

Bibliografia:
1. Lewko K., „Leczenie dobrą dietą”
2. Myers A., „Możesz wyleczyć choroby autoimmunologiczne. Samodzielna profilaktyka i leczenie”
3. Wentz I., M. Nowosadzka, „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”
Wydrukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *