Ksenoestrogeny! Czym są i dlaczego nam szkodzą? Słyszał ktoś o nich?

Ksenoestrogeny, mówiąc w skrócie, to substancje chemiczne, które imitują działanie estrogenu w naszym organizmie działają, jak nasze naturalne estrogeny, zaburzając tym samym naturalną równowagę hormonalną i pracę całego układu endokrynologicznego. Ksenoestrogeny wprowadzone do organizmu wiążą się z elementami, do których zazwyczaj wiążą się naturalne hormony wytwarzane przez ciało, a przy tym często wykazują one silniejsze powinowactwo i bardziej  intensywne oddziaływanie niż hormony ludzkie. Dodatkowo ksenoestrogeny oraz inne obce hormony mają tendencję do kumulowania się w tkankach organizmu – głównie w tkance tłuszczowej. Częsty kontakt z tymi substancjami prowadzi do nadmiaru estrogenów w naszym organizmie, co następnie negatywnie wpływa na działanie układu immunologicznego, pracę nadnerczy i tarczycy. Może również doprowadzić do powstania m.in.: wad wrodzonych, raka, bezpłodności, endometriozy, PCOS czy otyłości.

A gdzie je znajdziemy?
1. Soja, ze względu na zawarte w niej izoflawony (genisteina, daidzeina, glycyteina), które hamują aktywność ATPO. Izofawony modulują układ endokrynologiczny i mają działanie przeciwtarczycowe. Wpływa to na zwiększenie zachorowalności na Hashimoto. Należy również pamiętać, że związki występujące w soi nie są dezaktywowane w czasie gotowania.
2. BPA (bisfenol A) – blokuje działanie hormonów tarczycy i jest antagonistą T3. Odpowiedzialny jest za powstawanie chorób układu rozrodczego, raka i zaburzeń rozwoju. Znajduje się m.in. w plastikowych butelkach, puszkach, rachunkach ze sklepu.
3. Ftalany – wpływają na zwiększenie ryzyka powstania cukrzycy typu II. Mają duży udział w bezpłodności młodych kobiet. Można je znaleźć w produktach do prania, detergentach, plastiku, kosmetykach, mydłach, perfumach, dywanach i farbach do malowania mieszkań. Często na opakowaniach są ukrywane pod nazwą ftalanu dibutylu (DBP) lub „fragrance”.
4. Triklosan – przypomina hormony tarczycy i przyczynia się do wahania ich poziomu. Zwiększa w surowicy poziom T4. Występuje w paście do zębów, mydełkach przeciwbakteryjnych, lakierach do włosów i dezodorantach.
5. Parabeny – mogą powodować reakcje skórne i zwiększają ryzyko raka piersi. Obecne są w szamponach, produktach do mycia, nawilżaczach do skóry i środkach antybakteryjnych. Nie należy kupować produktów, które zawierają w opisie „paraben”.

I co teraz powinniśmy z tym zrobić? Jak ograniczyć działanie ksnoestrogenów?
1. Nie używaj folii aluminiowej do przykrywania produktów.
2. Nie podgrzewaj jedzenia w mikrofali w plastikowych pudełkach.
3. Nie smaż na uszkodzonej patelni teflonowej.
4. Nie gotuj w garnkach, na których widać rdzę.
5. Wodę najlepiej jest kupować w szklanych butelkach, choć niestety w Polsce jest mało realne.
6. Stosuj w domu filtry wodne.
7. Żywność przechowuj w szklanych pojemnikach czy pudełkach.
8. Jak najmniej kupuj pokarmów w puszkach.
9. Nie pij napojów, wody, kawy z plastikowych kubków.
10. Jeśli masz możliwości, wybieraj żywność ekologiczną.
11. Zjadaj dużo naturalnych owoców i warzyw, ale dobrze umytych.
12. Staraj się spożywać żywność jak najmniej przetworzoną, bez chemicznych dodatków i konserwantów.
13. Używaj naturalnych środków do zwalczania szkodników w domu czy ogrodzie.
14. Staraj się jak najbardziej ograniczyć ilość „chemii” stosowanej w domu. Zrób swoje własne i naturalne detergenty czy inne środki czyszczące.
15. Używaj rękawic podczas używania wszelkich środków chemicznych.
16. Ogranicz ilość stosowanych codziennie kosmetyków do ciała, twarzy i włosów. Staraj się wybierać preparaty z jak najbardziej naturalnym składem.

Użycie i stosowanie produktów, które zawierają ksenoestrogeny powinno być ograniczone u każdego człowieka. Natomiast osoby zmagające się z niedoczynnością tarczycy i Hashimoto powinny zminimalizować ich zużycie do minimum, a najlepiej do zera. Jednak niektórych rzeczy i sytuacji nie jesteśmy w stanie przeskoczyć i wyeliminować z naszego życia. Wiadomo, że nie da się żyć w 100% ekologicznie i zdrowo, ale trzeba się starać jak najbardziej ograniczać wpływ chemicznych związków na nasze życie.

Bibliografia:
1.Książki z kursu dietetyki prowadzonego przez Akademię Dietetyki
2.Wentz I., Nowosadzka M.: „Zapalenie Tarczycy Hashimoto”
3.http://www.cancernet.co.uk/xenoestrogens.htm
4.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3388472/

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Cześć!

Nazywam się Marta Skoczeń. Dietetyka to moja praca i pasja. Uwielbiam pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Chcę pokazać, że za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej można zmienić swoje życie na lepsze.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka „Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.