Wśród moich Pacjentów mam wiele osób, które ze względu na problemy zdrowotne muszą być na diecie bezglutenowej. Dla niektórych nie jest to problemem i bez trudu przyzwyczają się do tego. Z kolei innym bardzo ciężko się przestawić. Brakuje im tego, co gości codziennie, a nawet kilka razy dziennie na większości polskich stołów i jest podstawą jadłospisu. A jest to właśnie chleb. Gdy te osoby nie mogą jeść zwykłego chleba czy to białego, czy razowego na zakwasie, to często ich marzeniem nie są słodycze, ciastka itp., ale po prostu zwykła kanapka. W zupełności ich rozumiem. Wiadomo są różne chleby bezglutenowe, ale często jest w nich dużo chemii i nie potrzebnych składników. Ponadto też wiele osób narzeka, że chleby bezglutenowe są niesmaczne. Dlatego takim osobom, którym szczególnie brakuje chleba, polecam chleb gryczany!

Chleb gryczany

Na pewno słyszeliście o nim lub czytaliście w Internecie. Chleb gryczany robi się coraz bardziej popularny. Ale mimo to postanowiłam przedstawić Wam przepis na chleb gryczany. Sposób, w jaki ja sama go piekę i korzystają z niego moi pacjenci. Wszyscy są zadowoleni i mówią, że jest pyszny. Wiadomo, że odbiega smakiem i wyglądem od zwykłego chleba pszennego czy razowego, ale jest naprawdę smaczny. Do tego zdrowy i co bardzo ważne, naprawdę szybko się go robi. Wymaga o wiele mniej pracy niż inne chleby, nawet te pieczone na zakwasie czy drożdżach. A to, czego nam do niego potrzeba, to praktycznie tylko kasza gryczana. I to mi się w nim bardzo podoba. W prostocie siła 😉

Chleb gryczany

Składniki:

0,5kg kaszy gryczanej niepalonej
ok. 1 łyżka soli
Woda do namoczenia kaszy

Przygotowanie:

1. Kaszę gryczaną przepłucz w wodzie i wsyp do miski. Zalej letnią wodą tak ok. 2 cm nad kaszę, wymieszaj ze szczyptą soli i odstaw na 12h. W tym czasie na wierzchu może się wytworzyć delikatna piana, nie przejmuj się tym. Kasza w tym czasie pęcznieje. Ja tak zostawiłam kaszę na noc.
2. Następnie/rano kaszę przemieszaj. Jeśli wody jest zbyt mało, dolej. Odstaw na kolejne 12h. U mnie to był cały dzień.
3. Potem, jeśli wody jest zbyt dużo, odlej nadmiar. Dodaj łyżkę soli, wymieszaj łyżką i zblenduj. Kaszę możesz zblendować na gładką masę lub z delikatnymi grudkami. Ja wolę tą drugą opcję. Blaszkę do pieczenia (zwykłą keksówkę) wyłóż papierem do pieczenia i wlej masę gryczaną. Blaszkę z kaszą zostaw w zimnym piekarniku na 12h. Ja to robię wieczorem i zostawiam na noc.
4. Następnie włącz piekarnik na 180 stopni i piecz chleb ok. 1h. Po upieczeniu zostaw jeszcze na chwilę w piekarniku. Następnie wyjmij i wystudź. Chleb można kroić dopiero, gdy wystygnie. Chleb podczas pieczenia troszkę urośnie, a skórka ładnie pęknie i będzie chrupiąca.
5. Do chleba można dodać czarnuszkę, siemię lniane, sezam, nasiona słonecznika, pestki dyni, suszone pomidory czy inne zioła lub przyprawy. Ja jednak najbardziej lubię taki chleb bez żadnych dodatków, choć wiem, że to kwestia gustu i smaku. Nie polecam dodawać dużej ilości orzechów i pestek, ponieważ zawarte w nich kwasy tłuszczowe się utleniają.

Smacznego!!!

P.S. Kto z Was już piekł chleb gryczany? Lubicie?

Więcej informacji

Sprawdź webinar „Witaminy, składniki mineralne i inne związki niezbędne do prawidłowej pracy tarczycy”. Więcej informacji znajdziesz także w moim kursie online „Na ratunek tarczycy!” lub w kursie online „Odchudzanie po ludzku”. A jeśli chcesz, żebym indywidualnie pomogła Ci w powrocie do zdrowia, to umów się na wstępną konsultację ze mną. Zobaczę z czym masz problem i jak mogę Ci pomóc.

KONSULTACJA

Dołącz do rozmowy

11 komentarzy

  1. Na ile stopni nastawić piekarnik? Wyjąć chlebek w czasie grzania piekarnika czy zostawić?

    1. Na 180 stopni. Chlebek cały czas musi być w piekarniku. Dopiero po upieczeniu wyjąć 😉

  2. Nie ma to, jak obudzić się w niedzielę rano i zajadać się świeżym chlebem. Bardzo dziękuję za przepis, trzeba będzie spróbować w najbliższą niedzielę 😉

  3. Wróciłam do chleba odkąd trafiłam na ten przepis. Piekłam go już 3 trzy razy, za każdym coś tam modyfikowałam po swojemu i w każdej wersji jest pyszny (uwielbiam kaszę gryczaną).
    Dziękuję za przepis 🙂

    1. Super! Bardzo się cieszę 😉 I właśnie to jest fajne, że można coś po swojemu zmodyfikować, coś dodać i też będzie pysznie 😉

  4. Upiekłam chlebek gryczany.W smaku jest przepyszny.Natomiast nie wiem, co zrobiłam nie tak, bo wyszedł taki „niski” i dość twardy🤔

    1. A po upieczeniu wyjęła Pani od razu z piekarnika czy potrzymała trochę? Piekła grzanie góra-dół?

  5. Chciałabym Panią zapytać, jakie wymiary keksówki będą odpowiednie do tego przepisu ?

    1. Ja używam keksówki takiej standardowej o wymiarach 30 x 11 x 7,5 cm 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć!

Nazywam się Marta Skoczeń. Dietetyka to moja praca i pasja. Uwielbiam pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Chcę pokazać, że za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej można zmienić swoje życie na lepsze.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka „Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.