Jak zwiększyć libido u kobiet?

Dlaczego postanowiłam poruszyć temat libido? Dla wielu kobiet jest to temat tabu. Trudny temat, o którym wstydzą się mówić. Zauważam to często na konsultacjach. Są Panie, które wprost pytają o libido, jak je podnieść, mówią, że mają z tym trudności. Jednak wiele z nich wstydzi się o tym mówić, mimo że mają z tym trudności, a potem często w trakcie współpracy wychodzi, że to ważne. Jak zwiększyć libido u kobiet?

Historia z gabinetu. Jak zwiększyć libido u kobiet?

Jakiś czas temu pracowałam z pewną Panią. Dajmy jej na imię Ela. Zgłosiła się do mnie z pogorszonym samopoczuciem, brakiem energii, wypadaniem włosów. Miała zdiagnozowaną niedoczynność tarczycy i insulinooporność. W badaniach wyszła jej też niska ferrytyna, witamina D3, witamina B12. W dzienniczku żywieniowym okazało się, że jej dieta jest niedoborowa, monotonna, brakuje wielu składników odżywczych. Ela powiedziała, że jej celem jest zmniejszenie masy ciała o kilka kilogramów, wyjście z insulinooporności i poprawa pracy tarczycy. Zaznaczyła, że na tym jej zależy w trakcie naszej współpracy. Umówiłyśmy się na współpracę na 5 miesięcy. Określiłyśmy to, jaki taki optymalny czas, żeby w jej sytuacji uregulować wyniki badań, zmniejszyć masę ciała, poprawić samopoczucie.

Co się okazało po wprowadzeniu zmian?

Ustaliłyśmy z Elą konkretny plan działania, sposób odżywiania, suplementację, aktywność fizyczną. Regularnie spotykałyśmy się na konsultacjach wprowadzając zmiany, dopasowując wszystko do zasobów i warunków. Ela działała zgodnie z zaleceniami, wprowadzała zmiany. Po 4 miesiącach naszej współpracy usłyszałam od niej, że czuje się znacznie lepiej i że chce mi coś powiedzieć. Trudno było jej o tym mówi, zaczęła robić to trochę na około. Powiedziała jednak, że zaczęła mieć większą ochotę na igraszki z mężem, poprawiło się jej libido i po prostu ma większą ochotę na seks. Trudno było jej to powiedzieć wprost, jednak była bardzo zadowolona. Jej oczy śmiały się. Powiedziała też, że zależało jej na tym, żeby poprawić libido, jednak wstydziła się o tym powiedzieć. Bardzo się ucieszyłam, że mogłyśmy o tym porozmawiać.

Co u Eli było przyczyną niskiego libido?

Były to różne problemy zdrowotne, które wpływały na jej samopoczucie, energię i postrzeganie siebie. Niedoczynność tarczycy, rozregulowane hormony, insulinooporność, dodatkowe kilogramy, niedobory witamin, składników mineralnych, uboga, monotonna dieta. Przy wielu różnych problemach zdrowotnych, które negatywnie wpływają na samopoczucie, powodują nadmierne zmęczenie, obniżają energię życiową ciężko dobrze się czuć i mieć ochotę na seks. Przydłużyłyśmy z Elą współpracę z 5 na 6 miesięcy. Po tym czasie Ela zrobiła badania kontrolne. Gospodarka cukrowa się uregulowała, insulina wróciła do normy. Poprawiły się hormony tarczycy. Ferrytyna, witamina D3 i B12 były już na dobrych poziomach. Ela w tym czasie schudła 5 kg, czuła się zdecydowanie lepiej, miała więcej energii. I jej libido wróciło do normy! Była bardzo szczęśliwa.

Dlaczego opowiadam tę historię?

Chcę Ci pokazać, że na nasze libido ma wpływ wiele czynników, w tym duże znaczenie ma stan naszego zdrowia, różne zaburzenia hormonalne, niedobory, źle zbilansowane odżywianie, brak aktywności fizycznej. Chcę zatrzymać się przede wszystkim na tych przyczynach związanych z naszym zdrowiem, bo z nimi najczęściej spotykam się na konsultacjach. I tu najwięcej mogę pomóc jako dietetyczka.

Czym jest libido?

Zanim przejdę do przyczyn niskiego libido, warto krótko wspomnieć o tym, czym w ogóle jest libido. Libido często jest określane jako popęd płciowy czy popęd seksualny. Jest to termin używany do określenia pożądania seksualnego lub instynktownej chęci na aktywność seksualną. Może być ono opisywane jako wewnętrzna motywacja lub pragnienie uczestniczenia w aktywnościach seksualnych. Libido jest złożonym zjawiskiem. Często jest postrzegane jako naturalna część ludzkiego życia i zwykle różni się między osobami oraz w różnych okresach życia. Niektórzy ludzie mogą mieć wysokie libido, co oznacza silne pragnienie aktywności seksualnej, podczas gdy inni mogą doświadczać niższego libido, co oznacza mniejszą ochotę na seks. To też jest normalne, że niektórzy mają naturalnie mniejsze libido, a inni naturalnie większe libido. Zwłaszcza też w różnych okresach życia. Jednak gdy Twoje libido jest niskie, przeszkadza Ci to, odczuwasz dyskomfort z tym związany, czujesz, że coś się zmieniło to warto zająć się tym tematem. Nie wstydzić się, tylko zacząć szukać przyczyn, pomocy, rozwiązań, wsparcia.

Jak zwiększyć libido u kobiet?

Niskie libido u kobiet, bo głównie z kobietami pracuję, może być spowodowane różnymi czynnikami fizycznymi, zdrowotnymi, emocjonalnymi i psychologicznymi. Ważne jest, żeby nie działać w ciemno, tylko starać się znaleźć przyczyny obniżonego libido. Nie polecam działania w ten sposób, że zmagam się z niskim libido, to pierwsze co idę do apteki czy przeszukuję internet, żeby kupić suplement na podniesienie libido. Będę łykać kapsułki i sprawa załatwiona. Nie tędy droga. Przyjmowanie suplementów na libido to działanie objawowe, nie przyczynowe. A to od przyczyny należy zacząć. Dodatkowo przyjmując źle dobrany, kiepskiej jakości suplement możesz w najlepszym razie wydać pieniądze bez sensu i stracić czas, a po drugie zaszkodzić sobie nierozsądną, niedopasowaną suplementacją. Żeby podnieść libido, działać właściwie i skutecznie, ważne jest znalezienie przyczyn, dlaczego libido jest niskie.

Jakie mogą być przyczyny niskiego libido?

Przyczyn niskiego libido może być bardzo dużo. Ja skupię się tylko na kilku z nich. Na tych, które spotykam najczęściej we współpracy z kobietami oraz na tych, w których mogę pomóc jako dietetyczka. Oczywiście nie są to wszystkie możliwe przyczyny i zawsze warto patrzeć na problem szerzej.

1. Niedoczynność tarczycy, Hashimoto

Ciężko mieć ochotę na seks, jeśli zmagasz się z niedoczynnością tarczycy czy Hashimoto, hormony są rozregulowane i masz wszystkie tego objawy. Doskwiera Ci nadmierne zmęczenie, brak energii, osłabienie, senność, brak siły na różne aktywności, pogorszone samopoczucie, obniżony nastrój, zaparcia, wzrost masy ciała, opuchnięcie, sucha skóra. Nic dziwnego, że nie masz wtedy ochoty na seks lub jest ona dużo mniejsza. Dodatkowo zaburzenia pracy tarczycy mogą prowadzić do zaburzeń cyklu miesiączkowego u kobiet, co również może przekładać się na libido i komfort w sferze seksualnej. Z tego względu, jeśli zmagasz się z niskim libido, sprawdź swoją tarczycę, jak wyglądają wyniki badań TSH, FT4, FT3, ATPO, ATG, czy są na dobrych poziomach, zrób USG tarczycy. Jeśli tu wyjdą nieprawidłowości, masz Hashimoto, niedoczynność tarczycy to w pierwszej kolejności należy się tym zająć.

2. Anemia, niski poziom ferrytyny

Niska ferrytyna, anemia, ma wpływ na różne obszary naszego zdrowia, w tym także na libido. Niedobór żelaza często prowadzi do chronicznego zmęczenia i osłabienia. Osoby z niską ferrytyną, anemią często odczuwają zmęczenie nawet po odpoczynku, co może zmniejszyć zainteresowanie aktywnością seksualną. Dodatkowo anemia, niska ferrytyna, bardzo często występują razem z niedoczynnością tarczycy i są ze sobą związane. Sprawdź swój poziom ferrytyny i jeśli będzie niższy niż 50 ng/ml warto się tym zająć. Jak? Mam o tym cały kurs, w którym dokładnie i szczegółowo nauczę Cię, jak skutecznie podnieść poziom ferrytyny.

3. Zaburzenia miesiączkowania, PCOS, przewaga estrogenowa

Wszelkie zaburzenia miesiączkowania, problemy hormonalne, zaburzenia hormonów płciowych wpływają na nasze samopoczucie, dając wiele negatywnych objawów. To powoduje, że trudniej nam się funkcjonuje na co dzień, a także zaburza libido. Gdy zmagasz się z PCOS może pojawić się trądzik, nadmierne owłosienie na ciele, wypadanie włosów ze skóry głowy, nadmierne zmęczenie, a to negatywnie wpływa na poczucie atrakcyjności i samoocenę, co z kolei może wpływać na libido. Niektóre kobiety z PCOS mogą doświadczać bólu podczas stosunku z powodu suchości pochwy. Nieregularne miesiączki też negatywnie wpływają na nasze samopoczucie. Długo przed miesiączką można odczuwać PMS czy mieć poczucie, że nie nie wiesz, co się dzieje z Tobą i Twoim organizmem. Nieregularne miesiączki mogą być stresujące i frustrujące dla wielu kobiet, co może prowadzić do nadmiernego stresu i ogólnego złego samopoczucia. Tak samo przewaga estrogenowa, kiedy mogą pojawić się bolesne, obfite miesiączki, nadmierne gromadzenie wody, bolesność piersi, wahania nastroju, drażliwość, zaparcia, wzdęcia, problemy skórne, zmęczenie. Ciężko wtedy czuć się atrakcyjnie czy mieć ochotę na seks. Jeśli zmagasz się z objawami, które wymieniłam w tym akapicie, koniecznie przyjrzyj się swojemu cyklowi miesięcznemu, zrób badania w odpowiednich dniach cyklu, sprawdź czy nie masz PCOS czy przewagi estrogenowej i zajmij się uregulowaniem hormonów.

4. Niedobory składników odżywczych

Niedobory składników odżywczych mogą mieć duży wpływ na nasze libido. Wspomniałam już o żelazie i ferrytynie, jednak też inne składniki mineralne i witaminy wpływają na samopoczucie i energię życiową. Niedobór witaminy B12 może prowadzić do zmęczenia, osłabienia i spadku energii, co może negatywnie wpływać na libido. Niski poziom witaminy D jest powiązany ze spadkiem libido i zaburzeniami hormonalnymi. Magnez jest ważny dla naszego układu nerwowego, nastroju i samopoczucia. Niedobór cynku może przyczyniać się do zaburzeń hormonalnych. To tylko kilka przykładów, nie będę opisywać znaczenia każdej witaminy i składnika mineralnego dla energii życiowej i libido, jednak warto zrobić badania kontrolne poszczególnych witamin i składników mineralnych. Ich niedobory bardzo odbijają się na naszym samopoczuciu. Zwróć przede wszystkim uwagę na witaminę D3, B12, ferrytynę, magnez.

5. Niewłaściwe nawyki życiowe

Ten punkt jest powiązany z punktem wyżej. Niezdrowe odżywianie, monotonna, małoodżywcza, uboga w wartości odżywcze dieta przyczynia się do niskiego libido. Tak, jak się mówi, że z pustego i Salomon nie naleje. Jeśli dajesz sobie słabe, kiepskiej jakości paliwo, Twoje odżywianie jest niedoborowe, ciężko dobrze się czuć, mieć siłę na różne aktywności w tym seks. Warto bliżej przyjrzeć się swojemu odżywianiu. Skonsultować się z dietetykiem, czy nie popełniasz różnych błędów żywieniowych. Często wiele osób robi to nieświadomie. A to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie, energię, wygląd, stan włosów, skóry, paznokci, masę ciała.

6. Niedobór snu

Niewystarczająca ilość snu może prowadzić do zmęczenia i zmniejszenia libido. Znaczenie ma tu ilość i jakość snu. Zarywanie nocy, słabej jakości sen, krótki sen wpływa ogólnie na pogorszenie naszego samopoczucia, zmęczenie, brak energii, a to przekłada się na naszą aktywność w różnych sferach życia, w tym na aktywność seksualną. Jeśli ten punkt Ciebie dotyczy warto zadbać tu o poprawę jakości snu. Niedobór snu też może przyczyniać się do innych problemów zdrowotnych, jak insulinooporność, problemy z tarczycą, nadwaga, więc tym bardziej warto mieć to na uwadze. Wiem, że często zadbanie o sen nie jest łatwe, jednak naprawdę warto. Nawet małe zmiany będą miały tu znaczenie.

7. Zmęczenie i stres

Zmęczenie, stres, wyczerpanie mogą znacząco obniżyć ochotę na seks. Codzienne stresory, takie jak np. praca, problemy finansowe, obowiązki rodzinne, brak czasu czy konflikty, mogą również wpływać na libido. Im więcej stresów, im bardziej jesteśmy przemęczeni, tym trudniej mieć ochotę na seks i czerpać radość z tego. Nauka odpoczynku i radzenia sobie ze stresem jest tu niezwykle ważna i trudna jednocześnie. Jednak to ważny element naszego zdrowia fizycznego i psychicznego.

8. Problemy związane z relacją

Problemy związane z relacją, takie jak konflikty, brak komunikacji, brak zaufania, czy problemy emocjonalne między partnerami, mogą prowadzić do spadku libido. Nie będę głębiej wchodzić w ten temat, ponieważ nie jestem specjalistką w tej dziedzinie. Jednak to co na pewno jest tu ważne to rozmowa, szczera i otwarta komunikacja. A także skorzystanie ze wsparcia specjalisty, który spojrzy obiektywnie na naszą sytuację i za pomocą odpowiednich narzędzi i technik, pomoże i pokaże, jak można rozwiązać trudności.

9. Depresja i zaburzenia miesiączkowania

Choroby, takie jak depresja czy zaburzenia lękowe mogą znacząco wpływać na libido. Nie tylko same objawy choroby, ale również leki stosowane do ich leczenia mogą mieć wpływ na pożądanie seksualne. Tu warto skorzystać ze wsparcia specjalisty, psychiatry, psychologa, terapeuty. Natomiast na moim blogu możesz znaleźć wiele wskazówek, jak za pomocą odżywiania i suplementacji wspierać swoje zdrowie psychiczne. Dobre odżywianie, uzupełnienie niedoborów, suplementacja, ma tu bardzo duże znaczenie wspierające.

10. Wiek

Ciekawostką może być jeszcze to, że z wiekiem poziom pożądania zmienia się u obu płci. Ostatnio czytałam, że popęd seksualny u kobiet i mężczyzn może różnić się w zależności od wieku i możemy się trochę mijać. U mężczyzn największy poziom libido przypada na 15-20 lat. Z kolei u kobiet najwyższy poziom notuje się między 30. a 40. r.ż. Poziomu popędu seksualnego u obu płci jest porównywalny dopiero w wieku 30-35 lat, a później dopiero po 45. r.ż. To też może wpływać na to, że z partnerem mamy inne potrzeby i inny poziom libido w danym okresie życia i trudniej nam się dogadać w tych sprawach. Choć oczywiście nie jest to regułą. Dużo zależy po prostu od nas samych, każdy z nas jest inny.

Jak zwiększyć libido u kobiet?

Znajdź przyczyny! To podstawa! Zastanów się, przeanalizuj, dlaczego zmagasz się z obniżonym libido. Zrób odpowiednie badania, skorzystaj ze wsparcia odpowiedniego specjalisty. Dopiero w zależności od przyczyn dobierz odpowiednie działanie. Warto pamiętać, że każda osoba może mieć indywidualne przyczyny niskiego libido, a działanie może wymagać wieloaspektowego podejścia, obejmującego zarówno czynniki fizyczne, jak i psychologiczne.

Zmagasz się z niskim libido? Masz niedoczynność tarczycy? Hashimoto? Niedobory pokarmowe?

W tym pomoże Ci mój e-book „Zdrowa tarczyca. Odżywianie i suplementacja w niedoczynności tarczycy i Hashimoto”. Zastosowanie kroków i wskazówek z e-booka pomoże Ci lepiej się odżywiać i dobierać suplementy w niedoczynności tarczycy i Hashimoto. Nie czekaj dłużej! Daj sobie pomóc. Nie będziesz już zagubiona w chaosie sprzecznych i wykluczających się informacji. Pomogłam kilkuset Pacjentkom z chorobami tarczycy. Teraz mogę pomóc także Tobie! Chcę przekazać Ci całą niezbędną wiedzę na temat odżywiania i suplementacji w niedoczynności tarczycy i Hashimoto, żebyś stała się bardziej świadomą pacjentką, zadbała o swoje zdrowie, wyniki badań i samopoczucie.

Kliknij niżej i zobacz, w czym pomoże Ci e-book i co w nim znajdziesz.

Sprawdzam e-booka!

Dołącz do rozmowy

2 komentarze

  1. Cześć, a czy mogłabyś napisać jak konkretnie działać? Zakładając, że nie mam pojęcia, która z wymienionych przez Ciebie przyczyn może mnie dotyczyć – czy bardziej emocjonalna, czy zdrowotna. Od czego powinnam zacząć?

    1. Witaj! Żeby odpowiedzieć, czy to bardziej kwestia emocjonalna, psychologiczna czy zdrowotna, to potrzebna byłaby indywidualna analiza. U jednej osoby mogą to być kwestie emocjonalne, u innej zdrowotnie, a u innej jedne i drugie. Ważna też jest indywidualna obserwacja siebie, jak się czuję, czy mam jakieś inne objawy, dolegliwości, jak wygląda mój cykl miesiączkowy, wszystko to, co napisałam w tekście. Natomiast mimo wszystko zaczęłabym też od badań i zrobienia diagnostyki w kierunku niedoczynności tarczycy, Hashimoto, niedoborów witamin i składników mineralnych, ponieważ to też przekłada się na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Te wszystkie problemy i przyczyny zdrowotne, które wymieniałam w artykule warto rozważyć i sprawdzić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć!

Nazywam się Marta. Jestem dietetykiem i psychodietetykiem. Jako dietetyk specjalizuję się w pracy z kobietami z różnego rodzaju problemami hormonalnymi, jak np. zaburzenia miesiączkowania, problemy z płodnością, PCOS, niedoczynność tarczycy, Hashimoto, insulinooporność, problemy z nadwagą i otyłością. Jako psychodietetyk naprawiam relację z jedzeniem i własnym ciałem. Pracuję z kobietami, które zmagają się z kompulsywnym objadaniem, zajadaniem emocji, stresu, objadaniem słodyczami.

Umów się na konsultację ze mną!

Sprawdź czy i jak mogę Ci pomóc! Wspólnie poszukajmy rozwiązania Twoich problemów.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.