7 najczęstszych błędów w Hashimoto

Hashimoto jest jedną z najczęstszych chorób autoimmunologicznych i najczęstszą przyczyną niedoczynności tarczycy. Jest diagnozowane u coraz większej ilości osób. Praktycznie każda kobieta, która zgłasza się do mnie na konsultację ma problemy z tarczycą i mnóstwo związanych z tym negatywnych objawów. I o ile Hahsimoto nie da się wyleczyć, to można je opanować. Hashimoto można kontrolować, znacznie zmniejszyć lub wyeliminować objawy i nie dopuścić do rozwoju poważniejszych następstw czy konsekwencji. Aby tak się stało warto zadbać o siebie i unikać popełniania najczęstszych błędów w Hashimoto.

Hashimoto to nie jest chorobą łatwą. Związana jest z wieloma negatywnymi objawami, dolegliwościami, chorobami towarzyszącymi. Występuje też wiele niejasności, jeśli chodzi o sposoby leczenia czy dietę. Mimo tych wszystkich trudności, można doprowadzić do remisji czy wyrównania Hashimoto. Można czuć się naprawdę dobrze i normalnie funkcjonować. Jeśli masz Hashimoto, wciąż czujesz się źle, masz wiele negatywnych objawów, to zapoznaj się z tymi 7 najczęstszymi błędami w Hashimoto. Sprawdź czy je popełniasz i staraj się, żeby nie pojawiały się u Ciebie.

7 najczęstszych błędów w Hashimoto

1. Poleganie tylko na samych lekach

Leki takie, jak Euthyrox, Letrox czy Novothyral zawierają hormony, których nasz organizm nie jest w stanie w ogóle wytwarzać lub w wystarczającej ilości. Stosujemy je w celu uzupełnienia hormonów. Sprawdzą się one w niedoczynności tarczycy lub u osoby z wyciętą tarczycą. Wtedy czasami są naprawdę konieczne i potrzebne. Ale terapia hormonalna nie wyleczy samego Hashimoto, które jest chorobą autoimmunologiczną. Tu mamy problem z układem odpornościowym. Podawanie hormonów nie spowoduje zatrzymania produkcji przeciwciał. I żebyśmy dobrze się zrozumieli. Nie jestem przeciwniczką leków. Są one naprawdę czasami potrzebne i ratują życie. Ale często też są nadużywane i stosowane niepotrzebnie. Dodatkowo żadnego z leków czy suplementów nie należy traktować jako złotego środka, pigułki rozwiązującej wszelkie problemy. Tu ważne zadbanie jest o całokształt, w tym bardzo ważna rolę odgrywa nasz styl życia i odżywianie.

2. Niskokaloryczne, restrykcyjne diety

Często osoby z Hashimoto mają problem z dodatkowymi kilogramami i chcą szybko się ich pozbyć. W tym celu wiele osób zaczyna stosować różne, bardzo niskokaloryczne i restrykcyjne diety, żeby szybko schudnąć. Po prostu głupie diety. Jednak nie tędy droga. Zbyt duże restrykcje kaloryczne mogą spowodować wzrost stężenia TSH, zmniejszyć tempo przemiany materii, a także prowadzić do wzrostu produkcji kortyzolu. To wpływa na aktywność dejodynazy w wątrobie i zmniejszenie poziomu T3 we krwi. A jak już wiele razy powtarzałam, T3 ma ogromny wpływ na tempo naszej przemiany materii i energię życiową. Mała ilość pożywienie to mała ilość witamin i składników mineralnych potrzebnych naszemu organizmowi. A niedożywienie białkowo-kaloryczne jest powiązane z gorszą pracą i aktywnością tarczycy. Wzrost TSH jest mechanizmem adaptacyjnym pojawiającym się jako odpowiedź na niedobór kalorii i białka w diecie. Odpowiednio zbilansowana dieta, która zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do produkcji hormonów tarczycy, a także unikanie produktów, które mogą ten proces zaburzać, ma bardzo duże znaczenie w chorobach tarczycy. Naprawdę wiem, jak to jest tyć w niedoczynności tarczycy i Hashimoto, jak trudno jest schudnąć i jak bardzo nam na tym zależy. Ale stosując różne niskokaloryczne diety, jeszcze bardziej pogarszamy swoją sytuację. Należy postawić na racjonalną, dobrze zbilansowaną dietę, bogatą w składniki odżywcze, której celem jest wspomaganie pracy tarczy, przywrócenie zdrowia i dobrego samopoczucia.

Niedożywienie witaminowo-mineralne ma ogromny wpływ na pracę tarczycy i o tym opowiadałam na webinarze “Witaminy, składniki mineralne i inne związki niezbędne do prawidłowej pracy tarczycy”.

3. Źle dobrana suplementacja

Suplementy są uzupełnieniem diety, a nie jej niezbędnym elementem czy zastępującym ją. Czasami ogrywają ważną rolę, ale pod warunkiem, że są dobrze dobrane. Tu obowiązuje bardzo ważna zasada – suplementy dobieramy do naszych potrzeb, a nie potrzeby do suplementów. Kupujemy coś, co jest nam potrzebne, a nie dlatego, że jest modne czy reklamowane. Uzupełnienie witamin, składników mineralnych, innych związków i substancji może być bardzo ważne dla prawidłowej funkcji tarczycy i układu odpornościowego. Dobrze dobrana suplementacja może wspierać prawidłowe działanie układu immunologicznego, zmniejszać stan zapalny, wpływać na prawidłowe funkcjonowanie mikroflory jelitowej. Często też osoby z Hashimoto stosują różne diety eliminacyjne i niedobory warto uzupełnić w postaci suplementów. Czasami też Pacjent jest w bardzo złym stanie, jest silna niedoczynność tarczycy, bardzo nasilone objawy i potrzebna jest szybka reakcja w postaci dobrych suplementów poprawiających stan zdrowia. Jednak też nie popadajmy w skrajność. Spotkałam przypadki, gdzie zgłosiły się do mnie osoby, które przesuplementowały selen czy witaminę D3 dwukrotnie ponad normę. Dlatego też pamiętajmy, że suplementy to nie landrynki 😉

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat mądrej i rozsądnej suplementacji zapraszam Cię do zapoznania się z webinarem “Witaminy, składniki mineralne i inne związki niezbędne do prawidłowej pracy tarczycy”.

4. Zaniedbanie snu

Sen to jedna z podstawowych potrzeb biologicznych, której zaspokajanie jest niezbędne dla zachowania zdrowia i życia. A niestety bardzo często jest lekceważony i pomijany przez wiele osób. Sen jest ważny dla odpoczynku i regeneracji całego organizmu. Podczas snu reguluje się cała nasza gospodarka hormonalna. Wiele też hormonów ma swój rytm dobowy np. kortyzol, melatonina, TSH. Sen wpływa także na regulację hormonów głodu i sytości. Niedosypianie, zaniedbanie snu wpływa na większy apetyt. Zwłaszcza na produkty przetworzone, wysokokaloryczne z dużą ilością cukru i tłuszczu. Sen odgrywa ogromną rolę w poprawie metabolizmu, gospodarki cukrowej czy wrażliwości insulinowej. Osoby, które zaniedbują sen mogą mieć takie wyniki, jak osoby z cukrzycą. Ważna jest nie tylko długość snu, ale także jego jakość, pora i zachowanie rytmu dobowego. Więcej na ten temat napisałam w osobnym artykule i nagrałam podcast.

5. Nadmierny, przewlekły stres

Przewlekły, nadmierny stres zaburza homeostazę i równowagę całego naszego organizmu. Bardzo często to stres jest przyczyną wielu chorób i problemów zdrowotnych, w tym też Hashimoto. I możesz mieć najlepszą dietę, najzdrowsze produkty, drogie suplementy, ale jeśli będziesz żyła w nieustannym stresie, to niestety nie zobaczysz takich efektów poprawy zdrowia, jakbyś chciała. Stres wpływa na zaburzenia trawienia, osłabienie pracy jelit, zaburzenia miesiączkowania i płodności, problemy ze snem, przewlekłe zmęczenie, problemy z pamięcią i koncentracją i wiele innych. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że stres dla naszego organizmu to nie tylko kwestie związane z naszymi emocjami np. problemy w pracy, śmierć kogoś bliskiego, ale to także np. brak snu, brak odpoczynku, złe odżywianie, nadmiar lub brak aktywności fizycznej, zanieczyszczenia środowiska, alergie, nietolerancje itd. Tak naprawdę ciało nie rozpoznaje źródła stresu, czy stresujesz się, bo stoisz w korku, czy może pokłóciłaś się z przyjaciółką. Ale do sedna. Co tu jest najważniejsze? Ograniczenie ilości stresu i nauka radzenia sobie z nim. Nie jest to proste, łatwe, ani szybkie. Ale jeśli zależy Ci na Twoim zdrowiu, warto, żebyś zainteresowała się tym tematem. Na temat sposobów radzenia sobie ze stresem nagrałam podcast.

6. Nadmiar aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna odgrywa ważną rolę w naszym życiu i jest ważna dla zachowania prawidłowego stanu zdrowia. Wpływa na poprawę wrażliwości insulinowej, podniesienie tempa przemiany materii, poprawę odporności, kondycji, siły, wytrzymałości. W niedoczynności tarczycy i Hashimoto ważny jest odpowiedni rodzaj, częstotliwość i intensywność aktywności. Nie jest dobrze, gdy nie ma jej w ogóle, ale jej nadmiar również wpływa negatywnie na pracę tarczycy. Zwłaszcza gdy nadmierna aktywność fizyczna połączona jest ze zbyt restrykcyjną dietą. Jest to ogromny stres dla organizmu. Wzrasta wtedy znacznie poziom kortyzolu, który wpływa na zaburzenie konwersji hormonów tarczycy i obniżenie ich poziomów. Najlepsza aktywność to taka, która jest dla Ciebie przyjemnością, wykonujesz ją z chęcią. Nie jest to morderczy trening na siłowni, na którym wylewasz siódme poty, a potem 3 dni dochodzisz do siebie.

7. Zapominanie o chorobach towarzyszących

Hormony tarczycy kontrolują funkcje życiowe praktycznie całego organizmu. Wpływają na tempo przemiany materii, ekstrakcję witamin, układ nerwowy, pokarmowy, produkcję innych hormonów. Zaburzenia pracy tarczycy sprzyjają rozwojowi innych problemów zdrowotnych, a inne choroby wpływają na rozwój problemów z tarczycą. Niedoczynności tarczycy często towarzyszy insulinooporność, nadwaga, anemia, PCOS, problemy z płodnością, zaburzenia nastroju. Tak samo Hashimoto, które jest chorobą autoimmunologiczną, często występuje z innymi chorobami autoimmunologicznymi np. z celiakią, reumatoidalnym zapaleniem stawów, cukrzycą typu 1, stwardnieniem rozsianym. Mówi się nawet, że choroby autoimmunologiczne lubią chodzić parami a nawet trójkami. Organizm to sieć naczyń połączonych. Nie możemy się zajmować tylko tarczycą, a zapominać o reszcie. Przykładowo, gdry mamy problemy żołądkowo-jelitowe, poprawimy pracę jelit, przełoży się to na lepszą pracę tarczycy. Gdy mamy anemię, podniesiemy poziom żelaza, ferrytyny, przełoży się to na lepszą pracę tarczycy i lepsze samopoczucie.

Podsumowanie

Hashimoto, niedoczynność tarczycy to nie jest wyrok na życie z nadwagą, brakiem energii, pogorszonym samopoczuciem, wieczną sennością i zmęczeniem. Można normalnie funkcjonować, wyeliminować lub znacznie zmniejszyć objawy, cieszyć się życiem. Jednak samo się nic nie zmieni. Trzeba w to włożyć trochę pracy własnej, zaangażować się. Jeśli zadbasz o dobre odżywianie, aktywność fizyczną, dobrze dobraną suplementację, sen, nauczysz się radzić sobie ze stresem, spojrzysz na organizm całościowo, to odczujesz poprawę. Poprawisz jakość i komfort życia. Wiem, że łatwo mówić, a trudniej wykonać. Ale nie jest to niemożliwe. Sama mam niedoczynność tarczycy i Hashimoto.

Więcej informacji

Więcej informacji znajdziesz w moim kursie online “Na ratunek tarczycy!” lub w kursie online “Odchudzanie po ludzku”. Sprawdź także webinar “Witaminy, składniki mineralne i inne związki niezbędne do prawidłowej pracy tarczycy”. A jeśli chcesz, żebym indywidualnie pomogła Ci w powrocie do zdrowia, to umów się na wstępną konsultację ze mną. Zobaczę z czym masz problem i jak mogę Ci pomóc.

KONSULTACJA

Dołącz do rozmowy

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć!

Nazywam się Marta Skoczeń. Dietetyka to moja praca i pasja. Uwielbiam pomagać ludziom w rozwiązywaniu ich problemów zdrowotnych. Chcę pokazać, że za pomocą odpowiedniej diety i aktywności fizycznej można zmienić swoje życie na lepsze.

Odbierz darmowy rozdział

Zapisz się do newslettera i odbierz darmowy rozdział mojego ebooka “Niedoczynność tarczycy i Hashimoto w pigułce”.

Ta strona korzysta z ciasteczek (pliki cookies), aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Przekazując swoje dane w trakcie korzystania ze strony wyrażasz zgodę na ich przetwarzanie i przechowywanie na serwerze. Dane te są przechowywane w sposób bezpieczny, a ich administratorem jest Marta Skoczeń prowadząca działalność pod nazwą Poradnia dietetyczna „Apetyt na Życie” specjalista ds. żywienia Marta Skoczeń. W każdej chwili możesz żądać ich usunięcia za pomocą formularza kontaktowego.